بست کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟
آنچه در این مقاله میخوانید

بست کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟

برای کارگاه‌های موقت و مواردی از این قبیل برق به صورت روکار کابل‌کشی می‌شود و بست کابل برق برای متصل کردن آن به دیوار یا اجزای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم برق باید در جای خود ثابت باشد و به اطراف حرکت نکند. بست های متعددی برای این منظور طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بست کابل برق چیست؟

کابل برق به عنوان یک محافظ در اطراف سیم رسانا قرار گرفته است. این پوشش اگر صدمه ببیند، ممکن است باعث شود تا مشکلات اتصال برق و حتی برق گرفتگی در کارگاه‌ها رخ دهد. به همین علت باید کابل در جای مناسبی ثابت شود. این کار با بست کابل برق امکان‌پذیر است.

بست کابل برق چیست

بست وسیله‌ای است که روی کابل برق قرار می‌گیرد و از جابجایی، کشیدگی و آسیب به آن جلوگیری می‌کند. بست علاوه بر این که کابل‌ها را ثابت نگه می‌دارد، برای انتقال آن به دیگر بخش‌ها نیز کمک کننده است. از این رو هنگامی که کابل‌ها را در مسیرهای مشخصی باید هدایت کنید، می‌توان از بست کابل برای نگه داشتن آن در مسیر استفاده کرد.

بست کابل برق چه کاربردی دارد؟

استفاده از این ابزار برای متصل کردن کابل‌های برق، آنتن و مواردی از این قبیل به دیوار یا هر تکیه‌گاه دیگری صورت می‌گیرد. انواع مختلفی از این بست ها وجود دارد که هر کدام برای کابل خاصی استفاده می‌شود.

کابل‌ها بسته به شدت جریان عبوری ممکن است در سایزهای بزرگ تولید شوند. بست مورد نیاز برای هر کابل نیز اندازه خاصی دارد.

بست کابل برق در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

بست کابل فلزی بیشتر برای دیوارهای بتونی و چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بست هایی با جنس پلاستیک ممکن است برای دیوار پوش‌های نرم‌تر، فیبر و ... به کار بروند.

انواع بست های کابل برق

بست کابل برق بر اساس کارایی که از آن انتظار می‌رود چندین نوع است. بست های پلاستیکی، استنلس استیل و فلزی تقسیم‌بندی می‌شوند.

بست های پلاستیکی خود به دسته‌هایی مانند بست های پلاستیکی رول پلاک‌دار، ساده، بست مینیاتوری، بست کمربندی، بست دو پارچه و ... تقسیم‌بندی می‌شوند.

با توجه به این که باید از اجسام نارسانا در برق‌کشی استفاده شود، بست های پلاستیکی در صورتی که شرایط برای استفاده از آن‌ها مناسب باشد، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

بست های استنلس استیل یا فلزی از دیگر انواع بست کابل برق هستند. این بست ها برای مواقعی که قرار است مدت زمان بیشتری یا در چندین مرحله از بست ها استفاده شود، به کار می‌روند.

انواع مختلفی از بست استنلس استیل به صورت بست کمربندی، بست رول و پلاک، بست چنگالی، بست فلزی عایق دار و ... تولید می‌شوند. بست های رول و پلاک و چنگالی قابل تنظیم هستند و برای کابل‌های با قطر بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار نصب (کشش و برش) بست های پلاستیکی نایلونی DTT

برای نصب بست کمربندی پلاستیکی در عرض‌های مختلف از ابزاری تفنگ مانند استفاده می‌شود که ابتدا با کشش تا حد کافی و سپس برش بست، به آسانی کار متصل کردن کابل برق و بست دادن آن‌ها به همدیگر را انجام می‌دهد. این ابزار برای اتصال مناسب، محکم و تمیز برای خوشه‌بندی اشیا مانند کابل برق به کار می‌رود.

بست کابل برق چیست

بست باید با فشار کمی در اطراف سیم‌ها قرار گیرد تا صدمه‌ای به عایق وارد نشود. ابزار نصب بست پلاستیکی از جنس فلز هستند و مدت زمان طولانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ماشه، کار کشیدن و بریدن بست اضافی را انجام می‌دهد و اتصالی محکم و امن به وجود می‌آورد.

ابزار نصب (کشش و برش) بستهای استینلس استیل

ابزار نصب بست های استینلس استیل (SST) برای بست های کمربندی به کار می‌رود. با توجه به این که بست های فلزی و استینلس استیل بسیار محکم‌تر از نوع پلاستیکی هستند، باید از ابزار نصب قدرتمندتری برای آن‌ها استفاده کرد. از نظر شکل ظاهری این ابزار مانند تفنگ کمری است و مشابه نوع مورد استفاده در بست های پلاستیکی می‌باشد.

با کشیدن ماشه، بخش اضافه‌ی بست کمربندی که از قسمت بیرون از حلقه بست قرار دارد، به صورت اتوماتیک بریده می‌شود و اتصالی محکم ایجاد می‌شود. این ابزار برای نصب بست استینلس استیل معمولی و با روکش اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

بست کابل برق برای اتصال و هدایت سیم‌های برق و آنتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار در انواع پلاستیکی و فلزی یا استینلس استیل تولید شده و مدل‌های مختلفی مانند کمربندی، رول و پلاک، فلزی روکش‌دار و ... دارد. با توجه به این که کدام نوع کابل مورد استفاده قرار گیرد و کاربری محیط چه باشد، ممکن است از هر بست کابلی استفاده شود.

برای محکم کردن و برش دادن کابل‌های کمربندی پلاستیکی و فلزی، ابزار خاصی به کار می‌رود. این ابزار با کشیدن و بریدن قسمت اضافی بست کابل، آن را به دسته‌های محکم و استانداردی تبدیل می‌کنند. همچنین کابل را در بخش موردنظر، محکم نگه می‌دارند.

معمولاً استفاده از بست کابل برق برای برق‌کشی‌های محدود و با مدت زمان کم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

سوالات متداول بست کابل برق

1- بست کابل برق چیست ؟

بست وسیله‌ای است که روی کابل برق قرار می‌گیرد و از جابجایی، کشیدگی و آسیب به آن جلوگیری می‌کند. بست  علاوه بر این که کابل‌ها را ثابت نگه می‌دارد، برای انتقال آن به دیگر بخش‌ها نیز کمک کننده است. از این رو هنگامی که کابل‌ها را در مسیرهای مشخصی باید هدایت کنید، می‌توان از بست کابل برای نگه داشتن آن در مسیر استفاده کرد.

2- انواع بست کابل برق چیست؟

بست کابل برق بر اساس کارایی که از آن انتظار می‌رود چندین نوع است. بست های پلاستیکی، استنلس استیل و فلزی تقسیم‌بندی می‌شوند.

3- مزایای استفاده از بست کابل برق چیست؟

  • سرعت نصب بالا
  • نگهدارنده انواع کابل و نظم دهنده
  • آب بندی
  • ایمنی بالا
دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط