چگونه کابل برق برای سرور انتخاب کنیم؟
آنچه در این مقاله میخوانید

چگونه کابل برق برای سرور انتخاب کنیم؟

امروزه کابل‌های متنوعی با ظرفیت ‌های مختلف عبور جریان موجود هستند. هر یک از این کابل‌ها برای مصارف بخصوصی طراحی شده‌اند. معرفی انواع کابل‌ها و ویژگی‌های هریک، مبحثی طولانی و تخصصی است که در این مطلب نمی‌گنجد. در این بخش به معرفی کابل برق برای سرور و کاربردهای آن می‌پردازیم.

معرفی کابل برق برای سرور

سرور‌ها سیستم‌های الکتریکی هستند که به طور مدام از جریان برق بالایی بهره می‌برند. بنابراین سیم و کابل‌هایی که در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید تحمل عبور این جریان‌های بالا را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کابل پاور کامپیوتر

کابل برق برای سرور

در غیر این صورت داغ شدن کابل منجر به مختل شدن عملکرد سرور و در نتیجه آسیب رسیدن به دستگاه خواهد شد. کابل‌هایی که برای سرورها و دستگاه‌هایی با مصرف بالای برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای قطر بیشتری در مقایسه با کابل‌های معمول هستند.

این کابل‌ها ظرفیت جریان‌های بالا را دارند و در نتیجه در هنگام استفاده‌ی مداوم گرم نمی‌شوند. در واقع کابل برق سرور را کابل3*1.5 نامیده‌اند. عدد 3 بیانگر وجود سه رشته و عدد 1.5 نماد ضخامت رشته‌ سیم‌های به کار رفته در این کابل است.

رشته‌ سیم‌های مورد استفاده در این کابل تماما مسی هستند تا به صورت پیوسته جریان مورد نیاز سرورها را تامین کنند. شیلد این کابل‌ها را نیز غالبا از مس می‌سازند. الیاف مسی مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های فیزیکی همچون کشش و پارگی برای کابل برق سرور فراهم می‌کند.

انواع کابل برق سرور

هر منبع تغذیه‌ای نیاز به یک کابل مجزا برای پشتیبانی دارد. کابل برق متصل به سرورها و واحدهای توزیع برق(PDU) نقش اساسی در عملکرد این سیستم‌ها دارند. استاندارد تعریف شده در کابل‌های برق، برای انواع کانکتورها و سطح ولتاژهای مختلف در هر کشوری متفاوت است.

بنابراین انتخاب مناسب‌ترین کابل برق برای هر سروری از اهمیت ویژه برخوردار است. اگرچه در مناطق مختلف جهان از کابل‌های متنوعی استفاده می‌شود، اما همگی دارای یک ساختار واحد هستند.

تمامی کابل‌های برق از سه قسمت اصلی شاخه اتصال، سیم و گیرنده تشکیل شده‌اند. کابل‌های IEC60320و NEMA متداول‌ترین انواع این کابل‌ها هستند. نوع اول غالبا در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که مدل دوم در بسیاری از کشورهایی که از استاندارد NEMA تبعیت می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین انواع کابل‌های برق سرور، کابل C13 نسبت به C14 پرکاربردتر و محبوب‌تر است. در عکس‌های زیر تعدادی از کابل‌های برق سرور نشان داده شده است؛

 

کابل برق برای سرور
کابل برق برای سرور
C14-C13
5-15P – C13
کابل برق برای سرور
کابل برق برای سرور
C14-C15
5-15P – C15
کابل برق برای سرور
کابل برق برای سرور
C19-C20
C19 UPS
کابل برق برای سرور
 
UK Mains (5 Amp Fused) - IEC (C13) UK-C13
 

 

 کابل سرور مدل C13-C14

مطابق با سازمان استاندارد بین المللی IEC در مجموع 26 کانکتور در دنیا وجود دارد. این عدد شامل 13 نوع دوشاخه یا سه شاخه و 13 نوع گیرنده است. در این میان متداول‌ترین نوع کابل سرور مورد استفاده توسط بسیاری از سرورهای Dell، HP و IBM، مدل C13-C14 است.

 کابل سرور مدل NEMA 5-15P

انجمن ملی تولیدکنندگان برق National Electrical Manufacturers Association (NEMA) واقع در ایالات متحده آمریکا استانداردهای مختلفی برای سیستم‌های برقی در این کشور تدوین نموده است. 5-15P محبوب‌ترین مدل مورد استفاده در این کشور است.

بیشتر بخوانید: رنگ بندی کابل شبکه

 

چه کابلی برای سرور مناسب است؟

در مجموع می‌توان گفت اگر سرور شما یکی از مدل‌های Dell, HP, و یا IBM باشد، از کابل‌های IEC C13-C14 برای اتصال آن به شبکه برق استفاده می‌شود.

علاوه بر این کابل‌های معروف، مدل‌های دیگری هم موجودند. بنابراین باید با توجه به اینکه در چه منطقه‌ای هستید، می‌توانید کابل مناسب برای سرور و کامپیوتر خود را انتخاب کنید.

کابل مناسب سرور در ایران

انتخاب کابل غیر استاندارد برای سرور، کیس و لپ‌تاپ می‌تواند منجر به وقوع آسیب‌های جبران ناپذیری برای این سیستم‌ها شود. بنابراین علاوه بر انتخاب نوع مناسب کابل برق برای سرور، باید از کیفیت آن هم اطمینان حاصل کنید.

در میان انواع کابل‌های تولیدی، مدل EU-C19 از مدل‌های مناسب برای اتصال به شبکه برق ایران است. البته می‌توان از سایر کابل‌های ذکر شده همچون UK Plug to C13 هم استفاده کرد. با این شرط که مبدل دوشاخه آن موجود باشد.

توجه داشته باشید که کابل‌های ظریف گزینه‌های مناسبی برای اتصال به سرور نیستند. چرا که توان پایین آنها منجر به داغ شدن کابل و در نهایت بروز خطر آتش‌سوزی و یا خرابی سرور خواهد شد.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط