کاربرد کف چین و سیم چین چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید

کاربرد کف چین و سیم چین چیست؟

هر خانه‌ای به یک سری ابزار نیاز دارد در ابتدا ممکن است فکر کنید فقط یک انبردست و یک پیچ‌گوشتی برای راه انداختن کارهای خانه کافیست، ولی متاسفانه باید بگوییم اینطور نیست. البته شاید بتوانید در مواردی کارهایتان را به سختی با همین دو مورد در جعبه‌ی ابزار راه بیندازید، اما استفاده از ابزارهای مناسب هر کار نتیجه‌ی بهتری به شما می‌دهد.

به همین دلیل بهتر است با بعضی ابزارهای خانگی کمی آشنایی داشته باشید و به کاربردهای آن تا حدی مسلط شوید. تنها در این صورت است که می‌توانید به درجه‌ای از استقلال برسید و مجبور نشوید برای هر خرابی کوچک به تعمیرکار یا برق‌کار زنگ بزنید.

در این مقاله با سیم چین و کف چین آشنا می‌شوید. ابزارهایی که نه تنها برای کارهای روزانه به درد می‌خورند، بلکه می‌توانید از آنها در انجام کارهای هنری و صنعتی هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص فاز و نول

 

سیم چین چیست

سیم‌چین چیست؟

سیم‌چین ابزاری است که معمولا برای بریدن سیم‌های مسی، مفرقی، آهنی و آلومینیومی استفاده می‌شود. برخی سیم‌چین‌ها دسته‌های عایق شده دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید بدون قطع کردن برق سیم را ببرید و در عین حال دچار برق گرفتگی هم نشوید.

این ابزار اولیه انواع مختلفی هم دارد که برای سیم‌هایی با ضخامت‌های مختلف طراحی شده‌اند. سیم چین را به راحتی می‌توانید از ابزار فروشی ها تهیه کنید، و علاوه بر استفاده‌ی خانگی، افرادی مانند برق‌کار‌ها، جواهر سازان و مکانیک‌ها هم از این ابزار استفاده می‌کنند.

سیم‌چین در ظاهر ممکن است شباهت زیادی به انبردست داشته باشد، ولی در عمل کارکردهای آن کاملا متفاوت است. به خاطر زاویه‌ی خاص تیغه‌های سیم‌چین، این ابزار سیم را خیلی راحت‌تر از انبردست قطع می‌کند.

البته انواع خاصی از سیم‌چین‌ها هم هستند که توسط آتش‌نشانان و امدادگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها از سیم‌چین‌های بزرگ و به شدت تیز استفاده می‌کنند تا هر چه سریع‌تر قربانی را از شرایط خطرناکی که در آن گیر افتاده خلاص کنند. این نوع سیم‌چین دسته‌های خیلی ضخیمی دارد و علاوه بر سیم و کابل برق  می‌تواند قفل، پشت‌دری و میله‌های پنجره را هم ببرند.

یکی از اصلی‌ترین اصول نگه‌داری از سیم‌چین این است که آن را تیز و تمیز نگه دارید و خیلی آن را روغنی نکنید. اگر اجازه دهید سیم‌چین کند و کثیف شود مجبور می‌شوید برای بریدن سیم از نیروی بیشتری استفاده کنید، این کار حتی ممکن است باعث تاول زدن دست‌هایتان شود. اگر با سیم‌های خیلی نازک و شکننده کار می‌کنید حتما از عینک‌های محافظتی استفاده کنید چون ممکن است تکه‌ای از سیم به وارد چشمتان شود و شما را دچار آسیب‌های جدی کند.

چطور از سیم‌چین استفاده کنیم؟

قبل از اینکه از سیم‌چین استفاده کنید حتما وسیله‌ی خود را از برق بکشید یا کلا برق ساختمان را قطع کنید. بریدن سیم برق‌دار ممکن است به آتش‌سوزی، برق گرفتگی یا سوختن فیوز منجر شود. ولی اگر مجبور هستید با سیم برق دار کار کنید حتما مطمئن شوید که دسته‌های سیم‌چین به خوبی عایق‌بندی شده‌ باشند.

سیم را در زاویه درست قرار دهید. اگر سیم را به عقب و جلو تکان دهید یا آن را خم و راست کنید، سیم‌چین ممکن است نوک سیم را ساییده کند. ساییدگی سر سیم می‌تواند به تیزتر شدن آن منجر شود، ولی از آن مهم‌تر می‌تواند از رسانایی سیم بکاهد.

برای همین برای جلوگیری از اتصال، برق گرفتگی و سایر مشکلات برقی حتما سیم را با یک حرکت و در زاویه‌ی درست ببرید.

وقتی در حال استفاده از سیم‌چین هستید، آن را به سوی بدن خود بکشید. اگر هنگام فشار دادن سیم‌چین را از بدن خود دور کنید نیروی جاذبه‌ی مرکز ثقل بدن شما مختل می‌شود. آن وقت اگر سیم‌چین یا میز کار ناگهان کج شوند شما تعادل خود را از دست خواهید داد و این می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

هرگز سعی نکنید سیم‌های استیل و یا انواع دیگر سیم‌های خیلی سخت را با سیم‌چین‌های معمولی ببرید. برای این کار به سیم‌چین مخصوصی نیاز دارید که برای همین کار ساخته شده‌اند.

به علاوه برای بریدن سیم با چکش روی تیغه‌های سیم‌چین ضربه نزنید. این کار ممکن است به شکستن سیم‌چین و ایجاد آسیب جدی به دست‌ یا صورت شما منجر شود.

بیشتر بخوانید: چاه ارت چیست؟

کف‌چین چیست؟

کف‌چین یکی از انواع سیم‌چین است که برای بریدن میخ، فنس‌های سیمی جوش‌خورده، گره‌های سیمی، و سیم‌های برق ضخیم و سخت استفاده می‌شود. تفاوت اصلی کف‌چین با سیم‌چین این است که برشی که کف‌چین ایجاد می‌کند خیلی نرم‌تر و دقیق‌تر است. پس برای کارهای ظریف‌تر باید به جای ‌سیم‌چین از این ابزار استفاده کرد.

کف چین چیست

تیغه‌ی بهترین انواع کف‌چین از چند نوع فلز مختلف ساخته شده است که بهترین و صاف‌ترین برش را برای شما ایجاد کند. مانند سیم‌چین، این ابزار هم دسته‌ای راحت و خوش‌دست دارد که در برابر برق گرفتگی و تاول از دست شما محافظت می‌کند.

کف‌چین چه کاربردهایی دارد؟

علاوه بر کاربردهای روزانه‌ی خانگی و کاربردهای صنعتی در تعمیراتی‌ها و مکانیکی‌ها، کف‌چین در کارهای هنری هم کاربردهای زیادی دارد. یکی از این کاربرد‌ها جواهرسازی است. جواهرسازان همیشه علاقه‌ دارند کار خود را در نهایت ظرافت و دقت و با کمال نظم و زیبایی انجام دهند. برای همین داشتن ابزارهای دقبق و سالم یکی از مهم‌ترین ارکان این هنر است.

کف‌چین دقیقا همین کاربرد را برای این هنرمندان دارد. برش‌های دقیق و تمیز که برای جواهرسازی لازم است توسط کف‌چین انجام می‌شود. البته کف‌چین انواع مختلفی دارد که برای بریدن اندازه‌های مختلف سیم با شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

چطور از کف‌چین استفاده کنیم؟

کف‌چین معمولا دو سمت دارد، یک سمت صاف و یک سمت اریب. سمت صاف کف‌چین سیم را به صورت صاف و تمیز می‌برد در حالی که سمت اریب کف‌چین برشی نوک‌تیز و هشتی شکل در سیم ایجاد می‌کند.

کف‌چین را قائم به سیم نگه دارید، در حالی که سمت صاف آن به طرفی از سیم باشد که میخواهید نگه دارید، انگشت اشاره‌ی خود را بالای سمت اریب کف‌چین نگه دارید تا بخش اضافه‌ی سیم بعد از قطع شدن به اطراف پرتاب نشود.

اگر تکه‌ی خیلی کوچکی را می‌برید حتما از عینک محافظتی استفاده کنید چون تکه‌های تیز سیم می‌توانند آسیب جدی به چشم‌ها وارد کنند. البته در این حالت به انگشت شما هم آسیبی نمی‌رسد چون در این حالت از تیغه‌ی تیز کف‌چین به دور است.

کف‌چین ابزار ظریف و دقیقی است، برای همین باید چند عدد از آن با اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف را در جعبه ابزار خود داشته باشید. هرگز از کف‌چین برای بریدن سیمی که از ظرفیت آن ضخیم‌تر است استفاده نکنید، چون ممکن است باعث ایجاد خراش یا خم شدگی روی لبه‌ی تیغه شود.

اگر چنین خراش‌ها و خم‌شدگی‌هایی را روی سطح تیغه دیدید از کف‌چین استفاده نکنید، چون هم سیم شما خراب می‌شود و هم ممکن است به دستتان آسیب برسد.

هنگام استفاده از کف‌چین به چه نکاتی توجه کنیم؟

- از بریدن سیم‌های سخت خود‌داری کنید، مگر اینکه کف‌چین شما مخصوصا برای این نوع سیم‌ها ساخته شده.

- کف‌چین را در معرض گرمای زیاد قرار ندهید.

- از کف‌چین یا سیم‌چین خود به عنوان چکش استفاده نکنید.

- برای بریدن سیم‌های سخت با چکش روی کف‌چین نکوبید.

- اگر با سیم برق‌دار کار می‌کنید حتما مراقب باشید که دسته‌های کف‌چین شما عایق مناسب را داشته باشند. این نکته معمولا روی دسته‌ی کف‌چین درج شده‌ است.

- برای سفت یا شل کردن پیچ و مهره از کف‌چین استفاده نکنید. برای این کار آچار لازم دارید.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط