انواع سینی کابل
آنچه در این مقاله میخوانید

انواع سینی کابل

در سال‌های اخیر استفاده از سینی کابل یا سینی برق به جای لوله‌های برق رواج یافته است. در پاسخ به این سؤال که «سینی کابل چیست؟» باید بگوییم با توجه به اینکه معمولاً در سیم‌کشی ساختمان‌های مسکونی و به خصوص مکان‌هایی مانند نیروگاه‌ها و کارخانجات مختلف از کابل‌های متعددی استفاده می‌شود، نظم‌دهی، هدایت و شناسایی آنها ممکن است با دشواری‌های زیادی روبرو شود. به همین دلیل معمولاً آنها را در چارچوب‌های فلزی یا پلاستیکی به نام سینی کابل قرار می‌دهند تا بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. در این مقاله در مورد جنس سینی کابل، کاربردها و مزایای آنها صحبت خواهیم کرد تا در هنگام انتخاب و خرید آنها بهترین تصمیم را بگیرید، با زیتون کابل همراه باشید.

انواع سینی کابل

کاربرد‌ سینی کابل

کاربرد سینی کابل بسیار متنوع است. یک سینی کابل خوب از کابل‌ها در مقابل ضربات و آسیب‌های محیط محافظت می‌کند. همچنین به کمک منافذی که در کف و دیواره‌های سینی کابل وجود دارد، می‌توان به راحتی بین کابل‌های مختلفی که در داخل سینی وجود دارد، تفکیک کرد و آنها را از هم متمایز نمود تا در سال‌های بعد از اتمام پروژه هم به راحتی بتوان از آنها استفاده کرد.

در واقع ساده‌تر شدن تغییر سیم‌کشی از مهم‌ترین کاربردهایی است که یک سینی کابل می‌تواند داشته باشد. امروزه سینی‌های کابل در موارد زیر به وفور استفاده می‌شوند:

  • کابل‌کشی در بخش‌های حساس در پروژه‌های صنعتی

  • عبور دادن و هدایت کابل‌های فیبر نوری

  • خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا

  • کابل‌کشی شبکه و سیستم‌های مخابراتی

انواع سینی کابل از نظر کاربرد

انواع سینی برق یا همان سینی کابل از نظر جنس، تعداد خم و همچنین از جهت کاربردهای مختلف در دسته‌های مختلف تولید می‌شوند. در این بخش، تقسیم‌بندی آنها را از زوایای مختلف مد نظر قرار می‌دهیم. از نظر کاربرد می‌توان دسته‌بندی زیر را برای این محصول در نظر گرفت:

این سینی به دلیل اینکه کف آن دارای هیچ منفذی نیست، بیشترین سطح حفاظت از کابل‌ها را به ارمغان می‌آورد. در این نوع سینی برای ورود و خروج کابل‌‌ها باید از اتصالات مختلف یا برش سینی استفاده کرد.

سینی کابل گالوانیزه چیست

سینی کابل مشبک (Trough Cable Tray)

سینی کابل مشبک یا پانچ‌شده دارای سوراخ‌هایی در کف سینی است که به انتقال هوا و یا تخلیه آب احتمالی کمک می‌کند و از اجتماع گرد و خاک در آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. مزیت سینی کابل مشبک نسبت به بقیه انواع سینی کابل این است که کابل‌ها می‌توانند در صورت نیاز از سوراخ‌های مختلف سینی خارج شوند و به سایر قسمت‌های شبکه سیم‌کشی متصل شوند.

سینی کابل سبدی (Wire Mesh Cable Tray)

سینی کابل سبدی به صورت مجموعه‌ای از نوارهای فلزی یا پلاستیکی است که شبیه یک سبد درست شده است. مزیت سینی کابل سبدی در این است که برای پشتیبانی از سیم‌کشی با سیم‌های با طول‌ کوتاه بین یک یا دو متر استفاده می‌شود.

این نوع سینی کابل همچنین به راحتی بر روی دیوار، سقف، کف و ... قابل نصب است و هوا در داخل آن به خوبی جریان می‌یابد.

وزن کم و دسترسی مناسب به کابل‌ها در این نوع سینی، معمولاً برای کاربردهای مخابراتی، نگهداری و هدایت از فیبر نوری استفاده می‌شود. جنس سینی کابل سبدی معمولاً از فولاد گالوانیزه می‌باشد.

مزیت استفاده از سینی کابل

سینی کابل کانالی (Channel Cable Tray)

این نوع سینی کابل برای اجرا پروژه‌هایی که دارای تعداد محدودی از کابل یا سیم‌های ظریف هستند، استفاده می‌شود که معمولاً دارای طولی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ سانتیمتر است. به دلیل وجود کانال‌های باریک در این نوع سینی، می‌توان از آن برای گرفتن انشعاب کوچکتر از یک سینی دیگر هم استفاده کرد.

کاربرد سینی کابل

سینی کابل نردبانی (Ladder Type Cable Tray)

این نوع سینی کابل که گاهی از آن با نام نردبان کابل هم یاد می‌شود برای سیم‌کشی در حالت‌های عمودی استفاده می‌شود. لنگرهایی که در داخل این سینی نردبانی کار گذاشته می‌شود باعث می‌شود که بتوانید کابل‌ها را در آن به صورت ثابت نگه دارید.

در سیم‌کشی افقی هم در مواقعی که نیاز به ثابت کردن کابل‌ها داشته باشید، می‌توان از این نوع سینی کابل استفاده کرد. عبور جریان هوا، نداشتن رطوبت و امکان ورود و خروج کابل‌ها از دو طرف سینی از مزایای دیگر سینی کابل نردبانی است.

جوینت سینی کابل

انواع سینی کابل از نظر جنس

جنس سینی کابل ممکن است از فولاد، استیل، آلومینیوم و یا حتی پلاستیک باشد.

سینی کابل از جنس فولاد

جنس فولاد بالاترین کیفیت و ماندگاری را دارد و برای پروژه‌هایی که در آنها فاکتور ماندگاری سینی در سالیان طولانی مهم است، استفاده می‌شود. البته وزن بالا و مقاومت کم در برابر خوردگی از ضعف‌های فولاد است.

برای جلوگیری از خوردگی، توسط شرکت‌های تولیدکننده‌ی این محصول روش‌هایی مانند استفاده از آبکاری و پوشش‌های اپوکسی و گالوانیزه استفاده می‌شود. سینی کابل گالوانیزه یکی از رایج‌ترین محصولاتی است که امروزه در این حوزه استفاده می‌شود.

سینی کابل از جنس استیل

سینی کابل استیل که در واقع همان فولاد ضد زنگ است، از دیگر محصولات پرکاربرد است. این محصول از مقاومت خوبی در برابر رطوبت، خمش و دمای بالا برخوردار است و در آن از آلیاژهای فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. آلیاژهای کروم و نیکل در سینی کابل استیل باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و تسهیل جوشکاری آن می‌شود.

سینی کابل از جنس آلومینیم

مهمترین ویژگی سینی آلومینیومی هم وزن پایین و خوردگی بسیار کم است. عدم وجود خاصیت مغناطیسی در آلومینیوم هم این محصول را در مکان‌هایی که تأثیرات مغناطیسی افزایش می‌یابد به گزینه‌‌ای ایده‌ال تبدیل می‌کند که باعث کاهش تلفات الکتریکی در کابل‌ها می‌شود.

انواع سینی کابل از نظر تعداد خم

سینی‌های کابل معمولاً باتوجه به کاربرد آنها به شکل دو خم، چهار خم یا شش‌خم ساخته می‌شوند. هر چقدر تعداد خم‌ها در یک کابل بیشتر باشد، مقاومت و استقامت سینی افزایش می‌یابد.

سینی کابل دو خم

سینی کابل دو خم دارای یک کف و دو دیواره عمودی است که عملاً دو خم را تشکیل می‌دهند. از سینی کابل دو‌خم در پروژه‌های سبک‌تر مانند سیم کشی‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

سینی کابل چهار خم

سینی کابل چهار خم علاوه بر این دو خم دارای دو لبه با عرض کم و عمود بر قسمت بالای دیواره‌های سینی است. نمونه این سینی در این مطلب تصویر سینی کابل ساده است که در بخش‌های قبلی آورده شد.

سینی کابل شش خم

سینی کابل شش‌خم علاوه بر ۴ خم قبلی دارای دو خم ۹۰ درجه بر روی دو خم بالایی است که نمونه آن در بخش معرفی سینی کابل کانالی در این مقاله آورده شد. از سینی کابل شش‌خم هم در پروژه‌های سنگین‌تر مانند پروژه‌های نفت‌وگاز و یا پست‌های انتقال برق استفاده می‌شود. در این پروژه‌ها برای محافظت بیشتر از کابل‌ها از سینی‌های شش‌خم استفاده می‌شود. 

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط