کابل قدرت NYY
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل قدرت NYY

این کابل کاربرد زیادی در ساختمانها و صنایع داشته و معمولترین کابل برق مورد مصرف می باشد. هادی آن میتواند نيمه افشان يا کابل افشان يا تك لا باشد. عایق این نوع کابلها عموما PVC/A و روکش آن PVC/ST1 است.

امكان استفاده از اين كابلها در سینی یا داکت و لوله وجود داشته و در صورت عدم احتمال وجود ضربات مكانيكي، اين كابلها حتی قابلیت نصب مستقیم در خاک را نيز دارند. اين كابلها در صورت وجود خطر ضربات مكانيكي با زره از جنس مفتول و با نوار محافظت ميشوند.



کاربرد کابل NYY

کابل قدرتNYY (کابل افشان NYY) برای تاسیسات قابل نصب در سینی و کانال کابل در داخل و خارج استفاده می شود. این نوع کابل برای جعبه کلید های اتصال، تاسیسات صنعتی، و ساختمانهای تجاری کاربرد دارد.

کابل قدرت NYY برای نصب مستقیم در خاک مناسب هستند. البته نباید در خاک تنش های مکانیکی وجود داشته باشد. این کابل ها از جنس مس قابل انعطاف است و برای عایق آن از پلی وینیل کلراید نوع A استفاده شده است.

استفاده عمده این نوع کابل در مواردیست که نیاز به قابلیت انعطاف زیاد باشد و یا کابل در اتصالات متحرك استفاده شود. البته جهت تاسیسات صنعتی و ساختمان ها و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارد. و معمولا در نقاطی قابل نصب است که خطر ضربات مکانیکی وجود نداشته باشد. این کابل ها از جنس مس قابل انعطاف (کلاس 5 یا 6 هادیها) و عایق PVC/C یا PVC/D در سایزهای کوچک و PVC/A در سایزهای بزرگ می باشد. درضمن این کابلها تا سایز 4 میلیمتر مربع طبق استاندارد IEC60227 و ولتاژ کار کرد آنها 450-750 ولت میباشد و در سایز های بالاتر با استاندارد IEC 60502 و ولتاژ کارکرد 0.6-1 کیلو ولت تولید میشوند.

بیشتر بخوانید: کابل NYCY چیست؟

کابل nyy

برخي ازعلائم اختصاري در كدينگ ساختار كابل ها

 

N كابل با هادي مسي
NA كابل با هادي آلومينيومي
Y عايق يا روكش  پي وي سي
2Y عايق يا روكش  پلي اتيلن
2X عايق XLPE
C هادي هم مركز
B زره نواري
R زره مفتولي
J رشته زرد - سبز
RE هادي گرد تك لا
RM هادي گرد چند لا (استرند)
SM هادي سكتوري چند لا
SWA زره مفتول فولادي
STA زره نوار فولادي
AWA زره مفتول آلومينيومي
ATA زره نوار آلومينيومي

 

سوالات متداول کابل NYY

1- مشخصات کابل NYY چیست؟

این کابل ها از جنس مس قابل انعطاف (کلاس 5 یا 6 هادیها) و عایق PVC/C یا PVC/D در سایزهای کوچک و PVC/A در سایزهای بزرگ می باشد. درضمن این کابلها تا سایز 4 میلیمتر مربع طبق استاندارد IEC60227 و ولتاژ کار کرد آنها 450-750 ولت میباشد و در سایز های بالاتر با استاندارد IEC 60502 و ولتاژ کارکرد 0.6-1 کیلو ولت تولید میشوند.

2- تفاوت کابل nyy با nymhy در چیست؟

یکی از تفاوت های تفاوت کابل nyy با nymhy در نصب آنهاست. کابل NYY یک کابل قدرت مسی است که برای نصب زمینی مناسب بوده در حالیکه کابل های NYMHY برای نصب زمینی مناسب نیست همچنین یکی دیگر از تفاوت های این دو کابل در نوع پی وی سی است که برای روکش آنها استفاده می شود.

3- کاربرد کابل NYY چیست؟

کابل قدرتNYY (کابل افشان NYY) برای تاسیسات قابل نصب در سینی و کانال کابل در داخل و خارج استفاده می شود. این نوع کابل برای جعبه کلید های اتصال، تاسیسات صنعتی، و ساختمان های تجاری کاربرد دارد.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر
سیدمحمد جلالی چمنی
1401/03/29 00:11

سلام وقت بخیر،کلیه محصولات این شرکت بسیار عالیه ،فقط اگر کابل افشان کیسه ای و زوجی هم داشته باشه سبد محصولات تکمیل میشه، با تشکر از کل مجموعه شما

محصولات زیتون

مقالات مرتبط