کابل PVC چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل PVC چیست؟

امروزه کابل PVC در تار‌‌و‌‌پود عناصر اصلی زندگی ما پیچیده شده است و کاربردهای زیادی در تجهیزات برقی دور و بَرمان دارد. بسیاری از تولیدکنندگان و مهندسان برق، این نوع کابل را به انواع دیگر ترجیح می‌دهند و بر این عقیده‌اند که کار با کابل‌های PVC، نتیجه‌ای شسته‌ورفته به ما تحویل خواهد داد. اگر می‌‌خواهید بدانید که یک کابل PVC از چه چیزی ساخته شده و چه مزیت‌هایی دارد، گفتار پیشِ‌رو به شما کمک خواهد کرد.

برای خرید انواع کابل برق روی لینک کلیک فرمایید.

کابل pvc

کابل‌های PVC را بشناسید

کابل PVC نوعی کابل است که روکش آن از ماده‌ای به ‌‌نام پلی‌وینیل‌کلراید یا به اختصار PVC ساخته شده است. این ماده از دهۀ 1950 جایگزین عایق‌های لاستیکی در سیم‌کشی خانه‌ها شد و امروزه به‌علت مقرون ‌به‌صرفه‌بودن و سهولت در ساختشان، در صنایع بسیاری به‌کاربرده می‌شوند. PVC ماندگاری زیادی دارد و معمولاً بیش از 25 الی 30 سال عمر می‌کند.

روکش pvc

ساختار کابل PVC

یک کابل PVC از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • هادی: این بخش در هستۀ کابل قرار دارد و وظیفۀ انتقال برق را برعهده دارد. این هادی معمولاً از مس ساخته می‌شود؛
  • روکش‌های عایق PVC: این روکش‌ها روی هسته‌های کابل‌کشیده‌ شده‌اند و معمولاً با رنگ‌های مختلف این هسته‌ها را از هم متمایز می‌کنند. این رنگ‌ها به‌صورت زیر هستند:
    • قرمز برای فاز یک یا L1
    • زرد برای فاز دو یا L2
    • آبی برای فاز سه یا L3
    • مشکی برای خنثی یا نول
  • فیلر: ماده‌ای است که با پُر‌کردن فضای خالی میان هادی‌های عایق‌شده، آن‌ها را در یک استوانه در کنار هم فیکس می‌کند تا از پیچ خوردن و خرابی آن‌ها جلوگیری شود. فیلرها معمولاً یا از PVC ساخته شده‌اند یا لاستیک غیروُلکانیزه.
  • مفتول‌ها و نوارهای مسی: لایۀ بعدی مفتول‌ها و نوارهای مسی هستند که به آن‌ها زره هم گفته می‌شود و در اطراف فیلر کشیده شده‌اند. وظیفۀ این زره‌ها محافظت کابل در برابر فشارهای مکانیکی است.
  • ژاکت: در بیرونی‌ترین قسمت کابل نیز یک لایۀ PVC دیگر کشیده شده که به آن ژاکت گفته می‌شود و وظیفۀ آن حفاظت از کابل در برابر آسیب‌های خارجی‌ است.

کابل‌های PVC، بر اساس تعداد هسته یا هادی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند که هر نوع برای کاربردی خاص طراحی شده است. تعداد هسته‌های یک کابل از یک هسته یا همان رشته تا صدها رشته متغیر است؛ ولی، به‌‌طور کلی کابل‌ها به دو دستۀ تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای تقسیم می‌شوند.

انواع کابل با روکش PVC

چرا کابل PVC معروف شد؟

یکی از دلایل اصلی که استفاده از PVC برای کابل رواج پیدا کرده، این است که این ماده در برابر شعلۀ آتش مقاوم است و این خاصیت در تجهیزات برقی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا جلوی آتش‌سوزی‌های ناشی از اتصالات معیوب را می‌گیرد. کابل PVC ذاتاً سفت و سخت است؛ اما، می‌توان آن را با دستکاری شیمیایی، در برابر مواد مختلف نظیر روغن، اسید، آب و... منعطف یا مقاوم‌ کرد تا در مصارف پُر پیچ‌وخم از آن استفاده شود. علاوه بر این، این مادۀ سخت می‌تواند در برابر ساییدگی نیز مقاومت کند. مواد افزودنی مختلفی وجود دارند که محدودۀ دمای قابل تحمل برای PVC را به 40- تا 105 درجۀ سانتی‌گراد می‌رسانند؛ درحالی‌که خود این ماده از 40- تا 90 درجۀ سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. PVC ذاتاً در برابر نور خورشید، رطوبت و دود مقاوم است و تمامی این خواص باعث شده که PVC به‌عنوان یک مادۀ مناسب برای روکش کابل شود.

کجا از کابل PVC استفاده می‌شود؟

  • مصارف خانگی: کابل‌های PVC را عموماً برای لوازم خانگی، سیم‌‌کِشی‌ مدارها و تجهیزات برقی و سیم‌کِشی خانگی استفاده می‌کنند. همچنین این کابل‌ها در محیط‌هایی که دما ممکن است زیاد شود، مثل آشپزخانه، نیز پرکاربردند.
  • مصارف صنعتی: در بخش‌های مختلف صنعت نظیر عملیات معدن، کابل‌کِشی منبع تغذیه، زیردریایی‌ها، سیم‌های کشتی‌ها و غیره می‌توان از کابل PVC استفاده کرد.
  • مصارف کشاورزی: از آنجایی‌که کابل‌های PVC مقرون‌ به‌صرفه هستند و می‌توانند در برابر نور خورشید هم مقاومت کنند، گزینۀ خوبی برای استفاده در زمین‌های کشاورزی به‌شمار می‌روند؛ چون، می‌توان در هر متراژی آن را تهیه کرد و روی زمین‌های وسیع نیز به کار برد.

انواع کابل با روکش PVC

انواع کابل با روکش PVC

کابل‌های PVC چهار نوع اصلی دارند که هرکدام برای نیاز خاصی تهیه شده‌اند. این چهار نوع عبارتند از:

  1. کابل PVC مقاوم در برابر سرما: این نوع کابل‌ها از وینیل کلرید و وینیل استات چندپلیمری ساخته شده‌اند و مقاومت زیادی در برابر دماهای زیر صفر درجه‌ تا 50- درجۀ سانتی‌گراد دارند. معمولاً این نوع کابل قدرت مکانیکی و انعطاف‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهند.
  2. کابل PVC مقاوم در برابر گرما: این مدل تا دمای 105 درجۀ سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند و توان عبور جریان الکتریکی بالا و مقاومت مکانیکی زیادی در برابر ضربه و فشار دارد.
  3. کابل PVC مقاوم در برابر روغن: این کابل‌ها از پلاستیک پلیمری PVC ساخته شده‌اند که این پلاستیک می‌تواند در برابر مواد روغنی و شیمیایی مقاومت کند. روغن و مواد شیمیایی می‌توانند به‌مرور باعث خوردگی و نفوذ به داخل کابل شوند و روی عملکرد تاثیر بگذارند.
  4. کابل‌های PVC ویژه: این مدل کابل نیز خواص مکانیکی و الکتریکی بسیار خوبی نسبت به استانداردهای معمولی دارد. همچنین انعطاف و قدرت کابل امکان استفاده از آن برای کاربردهای سخت و پیچیده‌تر را فراهم می‌کند.

مزایای کابل‌های PVC

مزایای کابل‌های PVC

از مزیت‌های استفاده از کابل PVC می‌توان به آنچه در زیر آمده است اشاره کرد:

  • این نوع کابل انواع گوناگونی برای کاربردهای مختلف دارد و با توجه به نوع نیاز، می‌توان کابل مناسب را انتخاب کرد؛
  • کابل PVC دوام زیادی دارد و بسیار محکم است. این کابل‌ها، همچنین در برابر خوردگی، سایش، مواد شیمیایی و آب بسیار مقاوم بوده و ضدزنگ هستند؛
  • امنیت فیزیکی زیاد کابل PVC، یکی دیگر از دلایل گسترش کاربرد آن است. شما می‌توانید با اطمینان خاطر این کابل محکم و مقاوم را حتی در آشپرخانۀ خود استفاده کنید؛
  • استفاده از این کابل هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان آن را برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی و... طراحی کرد؛
  • ساخت کابل‌های PVC، بسیار ساده است؛ زیرا قابل بازیافت بوده و می‌توان به‌راحتی مواد آن را از کابل‌های قبلی هم تهیه کرد؛
  • بازیافت‌پذیربودن این کابل، روی قیمت آن هم تأثیر گذاشته و نسبت به برخی کابل‌های دیگر مثل کابل XLPE ارزان‌تر است.

مزایای کابل‌های PVC

معایب کابل PVC 

استفاده از PVC به‌عنوان روکش کابل، معایبی نیز دارد؛ مثلاً:

  • هنگامی که این ماده بسوزد، دود و مواد سمی تولید می‌کند که برای سلامتی خطرناک است؛
  • این نوع از کابل‌ها برای ولتاژ‌های متوسط و زیاد قابل استفاده نیستند. منظور از ولتاژ متوسط، ولتاژهای بین 1-33 کیلوولت و ولتاژ قوی، ولتاژهای بالاتر از 33 کیلوولت هستند.
  • PVC نسبت به سیلیکون دامنۀ مقاومت کمتری نسبت به سرما و گرما دارد. در PVC این مقدار بین 40- تا 221 درجۀ فارنهایت است؛ ولی، کابل‌های سیلیکونی می‌توانند بین 103- تا 480 درجۀ فارنهایت را تحمل کنند.

کابل ارزانی به‌ نام PVC

کابل PVC نسبت به سایر کابل‌های موجود در بازار قیمت کمتری دارد؛ بنابراین، برای مصارف در ابعاد وسیع، این نوع کابل مناسب‌تر است. فاکتورهای زیادی روی قیمت کابل‌های PVC تأثیر‌گذارند؛ مثلاً:

 کشور سازنده

انواع کابل PVC موجود در بازار از برندها و کشورهای مختلفی هستند. بهترین کابل‌ها متعلق به برند پریسمان ایتالیا و نکسنز فرانسه هستند. کابل‌های دیگری نظیر ال اس کره و جنرال آمریکایی نیز در دستۀ کابل‌های حرفه‌ای قرار دارند.

جنس هادی

دو نوع هادی رایج برای استفاده در کابل PVC، مس و آلومینیوم هستند. مقاومت مس در برابر اثرات جوی نسبت به آلومینیوم کمتر است و رسانایی بهتری هم دارد؛ ولی قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

کلاس هادی

کابل‌ها بر اساس تعداد رشته به دو دستۀ یک رشته‌ای یا مفتولی و چندرشته‌ای یا افشان تقسیم می‌شوند. منظور از کلاس هادی، تقسیم‌بندی کابل‌ها بر اساس انعطاف‌پذیری و تعداد رشته‌های هادی داخل کابل PVC است. کابل‌های مفتولی کلاس یک هستند و تنها یک هادی دارند. کابل‌های کلاس دو، کابل‌های رشته‌ای هستند که برای نصب ثابت و بدون خمیدگی روی سطوح به‌کار می‌روند؛ چون انعطاف‌پذیری چندانی ندارند. کابل کلاس 5 به هادی‌های چندرشته‌ای انعطاف‌پذیر گفته می‌شود و کابل کلاس 6 نیز هادی‌های خیلی انعطاف‌پذیر هستند که برای تأسیسات صنعتی قابل استفاده‌اند.

سخن آخر

کابل‌های PVC کاربردهای زیادی در زندگی روزمرۀ ما دارند. اگرچه نگرانی‌هایی دربارۀ تأثیر آن‌ها روی سلامتی و محیط زیست وجود دارد؛ اما قابل بازیافت بودنشان، تا حدودی نگرانی‌های زیست محیطی را برطرف کرده است و همچنین در مقایسه‌ با عایق‌های لاستیکی، این نوع کابل آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌‌کند. از کابل‌های PVC می‌توان برای تولید تجهیزات برقی، پنل‌های کنترلی و PLCها، سیم‌کشی‌های خانگی و صنعتی و بسیاری مصارف دیگر استفاده کرد. اگر شما هم به‌دنبال یک کابل مطمئن با خواصی نظیر مقاومت حرارتی، شیمیایی و مکانیکی هستید، می‌توانید با اطمینان خاطر کابل‌های PVC را انتخاب کنید.

-منبع:

www.ql-custom.com/PVC-wire-and-cable-types-uses-manufacture-buying-a-guide.html

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط