کابل های کواکسیال
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل های کواکسیال

کابل کواکسیال که از آن با نام Coax هم یاد می شود، کابلی الکتریکی است که وظیفه ی انتقال دیتا را از یک نقطه به نقطه ی دیگر برعهده دارد.

این سیم از یک هادی داخلی با لایه ای از عايق پلی اتیلن و یک هادی خارجی روی آن كه معمولا مفتول مسي بافته شده و روکش PVC دارد (یک عایق که از سیم در برابر حرارت و دما محافظت می کند) تشكيل می شود.

از مهم ترین مشخصه های این کابل برق، مقدار امپدانس آن، مقدار تضعیف و مقدار کاپاسیتانس (به توانایی یک قطعه الکترونیکی برای جمع آوری و ذخیره انرژی گفته می شود) آن است.

از این سیم ها به دلیل دوام و البته سهولت در استفاده، بیشتر در نصب کابل هایی مثل آنتن ماهواره بهره می برند. شما می توانید برای خرید کابل کواکسیال از سایت زیتون کابل اقدام کنید.

کابل کواکسیال

تاریخچه مختصری از کابل کواکسیال

زمان اختراع کابل کواکسیال به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد، زمانی که مایکل فارادی پدیده القای الکترومغناطیسی را کشف کرد. در اوایل قرن بیستم، محققان شروع به آزمایش ایده استفاده از کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال کردند. با این حال، تا دهه 1930 بود که اولین کابل های کواکسیال عملی توسعه یافتند و در صنعت مورد استفاده قرار گرفتند.

 

در طول جنگ جهانی دوم، کابل کواکسیال به طور گسترده برای ارتباطات نظامی مورد استفاده قرار گرفت. پس از جنگ، این فناوری توسط بخش تجاری برای استفاده در پخش تلویزیونی پذیرفته شد. امروزه از کابل کواکسیال در طیف وسیعی از کاربردها از جمله تلویزیون کابلی، اینترنت و شبکه های تلفن استفاده می شود.

کابل کواکسیال و نحوه ساخت آن ها

این نوع کابل ها که به خاطر سرعت بالا در انتقال داده، در بازارهای جهانی محبوبیت زیادی دارند، از چهار لایه و عنصر مختلف تشکیل می شوند:

  • یک هادی مرکزی که معمولا یک سیم مسی است و تمامی داده ها اعم از اطلاعات تصویری از آن عبور می کنند.
  • اطراف سیم مسی را یک عایق پلاستیکی به صورت کامل پوشانده است.
  • مفتول مسی بافته شده در هسته ی این سیم، از تداخل های الکترومغناطیسی (EMI) پیشگیری می کند.
  • در لایه ی خارجی، یک پوشش پلاستیکی وجود دارد که تمامی لایه های داخلی ذکر شده را در برابر آسیب های بیرونی محافظت می کند.

انواع کابل کواکسیال

از مزیت های کابل کواکسیال می توان به ارزان بودن، سیم کشی و نصب آسان، راحتی در حمل، مقاومت خوب در برابر تداخل های الکترومغناطیسی و داشتن ظرفیت انتقال دیتا با سرعت حداکثر 10 مگابیت بر ثانیه، اشاره کرد.

این نوع کابل یک مزیت مهم دیگر هم دارد. هنگامی که میدان الکتریکی، سیگنال را هدایت می کند، این سیگنال در فضای میان رسانای داخلی و خارجی حمل می شود.

به بیان دیگر، این کابل قادر است با قرارگیری در کنار اشیاء فلزی، بدون از دست دادن قدرت همچنان به انتقال داده مشغول باشد که این مزیت در برخی کابل های انتقال داده ی دیگر دیده نمی شود.

حال که تمامی مزیت ها گفته شد، می توان به نقطه ضعف بزرگ آن هم اشاره کرد؛ اگر در شبکه خطوط انتقال داده کواکسیال، یک کابل خراب شود، کل شبکه در معرض خطر قرار می گیرد. این موضوع هم از لحاظ هزینه و هم زمان، مشکلاتی ایجاد می کند.

 

کابل کواکسیال چگونه کار می کند؟

 

کابل کواکسیال از چهار جزء اصلی تشکیل شده است: هادی مرکزی، لایه عایق، محافظ و روکش بیرونی. هادی مرکزی معمولاً از مس ساخته شده و سیگنال را حمل می کند. لایه عایق از مواد دی‌الکتریک مانند فوم یا پلاستیک ساخته شده و رسانای مرکزی را احاطه کرده است. محافظ از مس یا آلومینیوم بافته شده، ساخته شده و لایه عایق را احاطه کرده است. روکش بیرونی از مواد مقاوم همانند PVC ساخته شده است و از کابل در برابر آسیب محافظت می کند.

 

هنگامی که یک سیگنال از طریق یک کابل کواکسیال منتقل می شود، در امتداد هادی مرکزی حرکت می کند. لایه عایق از نشت سیگنال و تداخل با سیگنال های دیگر جلوگیری می کند. این محافظ با جلوگیری از ورود سیگنال‌های خارجی به کابل، به کاهش تداخل بیشتر کمک می کند. روکش بیرونی کابل را از آسیب فیزیکی و عوامل محیطی مانند رطوبت و گرما محافظت می کند.

 

مزایای کابل کواکسیال

 

کابل کواکسیال مزایای متعددی نسبت به انواع دیگر کابل‌ها دارد. یکی از بزرگترین مزیت‌ها توانایی آن در انتقال سیگنال در فواصل طولانی با حداقل از دست دادن سیگنال است. این به دلیل طراحی کابل است که تداخل و از دست دادن سیگنال را کاهش می دهد. کابل کواکسیال نیز با‌دوام است و می تواند شرایط محیطی سختی را تحمل نموده و برای استفاده در فضای باز ایده آل است.

 

یکی دیگر از مزایای کابل کواکسیال، کاربردهای گسترده آن است. میتوان از آن برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها از جمله تلویزیون کابلی، اینترنت و شبکه‌های تلفن استفاده کرد. نصب کابل کواکسیال نیز نسبتاً آسان است و می‌توان از آن با انواع کانکتورها استفاده کرد و آن را به انتخابی محبوب برای پروژه‌های خلاقانه (DIY) تبدیل می‌کند.

نام گذاری کابل کواکسیال

اصولا در نام گذاری انواع کابل کواکسیال، پیش از اشاره به شماره کابل کواکسیال، یک پیشوند RG (مخفف Radio Guide) به معنای هدایت رادیویی قرار می دهند.

از این کابل دو نوع وجود دارد: یکی با امپدانس 75 اهم و دیگری با امپدانس 50 اهم. کابل کواکسیال با امپدانس 75 اهم، برای سیگنال های ویدئویی استفاده می شود، در حالی که کابل با امپدانس 50 اهم، برای داده ها و ارتباطات بی سیم کاربرد دارد.

لازم به ذکر است، اهم به میزان امپدانس اشاره دارد. (امپدانس، میزان مقاومت کابل در برابر جریان انرژی الکتریکی را نشان می دهد)

کابل های کواکسیال

انواع کابل کواکسیال

کابل کواکسیال RF

از سری کابل های کواکسیال که برای انتقال سیگنال های فرکانس رادیویی استفاده می شود و در تلویزیون ها، یک کابل ورودی برای نصب RF وجود دارد.

کابل کواکسیال RG-6

دارای رسانای بیشتری هستند که طبیعتا کیفیت سیگنال بهتری ارائه می کنند. این کابل ها نازک هستند و می توان در دیوارها یا سقف ها استفاده کرد.

کابل کواکسیال RG-59

مشابه RG-6 اما با رسانای مرکزی نازک تر. برای انتقال فرکانس در مسافت های کوتاه، گزینه مناسبی است.

کابل کواکسیال RG-11

به دلیل ضخامتی که دارد، نسبت به دیگر انواع کابل ها به راحتی شناخته می شود. با این حال این نوع، سطح میرایی کمتری نسبت به RG-6 یا RG-59 دارد که یعنی قادر است داده ها را برای مسافت های نسبتا طولانی، انتقال دهد.

علائم اختصاری در كابل های كواكسیال

بر اساس استاندارد JIS C3501

كاراكتر اول عدد قطر تقريبي هادي عايق شده
كاراكتر دوم
C
D
50 اهم
75 اهم
كاراكترسوم 2 كابل با عايق پلي اتيلن خالص (غير فوم)
كاراكتر چهارم
V
W
كابل با يك لايه شيلد بافته
كابل با دو لايه شيلد بافته
كاراكترپنجم (در صورت وجود)
S
CS
كابل با هادي داخلي تابيده (درحالتي كه چند مدل از كابل وجود داشته باشد)
كابل با هادي داخلي فولاد مس اندود شده

جدول مشخصات کابل های کواکسیال

ویژگی کابل کواکسیال

كابلهاي كواكسيال 75 اهم بر اساس استاندارد JIS C3501

 

کابل کواکسیال چیست

* هادی فوق بايد فولاد با روكش مس با شد كه در كابلهای فوق با مس خالص توليد شده

موارد كاربرد : استفاده در شبكه های دوربين های مدار بسته و تلويزيون و ماهواره و سيستم های انتقال تصوير .

كابلهاي كواكسيال 50 اهم بر اساس استاندارد JIS C3501

موارد كاربرد : استفاده در شبكه های دوربين های مدار بسته و تلويزيون و ماهواره و سيستم های انتقال تصوير .

كابلهاي كواكسيال فركانس بالا بر اساس استاندارد MIL

موارد كاربرد : استفاده در شبكه های دوربين های مدار بسته و تلويزيون و ماهواره و سيستم های انتقال تصوير .* هادی فوق بايد فولاد با روكش مس با شد كه در كابلهای فوق با مس خالص توليد شده

 

علائم اختصاري در كابل هاي كواكسيال بر اساس استاندارد JIS C3501

 

كاراكتر اول عدد قطر تقريبي هادي عايق شده
كاراكتر دوم
C
D
50 اهم
75 اهم
كاراكترسوم 2 كابل با عايق پلي اتيلن خالص (غير فوم)
كاراكتر چهارم
V
W
كابل با يك لايه شيلد بافته
كابل با دو لايه شيلد بافته
كاراكترپنجم (در صورت وجود)
S
CS
كابل با هادي داخلي تابيده (درحالتي كه چند مدل از كابل وجود داشته باشد)
كابل با هادي داخلي فولاد مس اندود شده

سوالات متداول کابل کواکسیال

1- کابل کواکسیال صوتی چیست؟

کابل کواکسیال صوتی یکی از راه های رایج انتقال سیگنال های صوتی به صورت دیجیتالی بر روی دستگاه ها است. کابل کواکسیال که به آن کابل آنتن نیز گفته می شود از جنس مس با محافظ فلزی است که در حقیقت از تداخل در سیگنال‌های تلویزیون جلوگیری می‌کند.

2- امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس الکتریکی، همان مقاومت الکتریکی است که در شکلی کامل تر و کلی تر تعریف شده است. در واقع مقدار مقاومتی است که تحت یک اختلاف پتانسیل متناوب در برابر جریان الکتریکی متناوب ظاهر می‌شود. امپدانس کابل کواکسیال مقدار مقاومت یک کابل کواکسیال در برابر جریان الکتریکی است که باتوجه به عوامل مختلف، ممکن است عدد متفاوتی داشته باشد.

3- کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال که از آن با نام Coax هم یاد می شود، کابلی الکتریکی است که وظیفه ی انتقال دیتا را از یک نقطه به نقطه ی دیگر برعهده دارد. این سیم از یک هادی داخلی با لایه ای از عايق پلی اتیلن و یک هادی خارجی روی آن كه معمولا مفتول مسي بافته شده و روکش PVC دارد (یک عایق که از سیم در برابر حرارت و دما محافظت می کند) تشكيل می شود.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط