انواع کانکتور کواکسیال
آنچه در این مقاله میخوانید

انواع کانکتور کواکسیال

کابل‌ها لوازم بسیار کارآمدی هستند که در جای جای محل زندگی و کارمان به چشم می‌خورند، اما کابل‌ها به خودی خود نمی‌توانند کار انتقال جریان الکتریکی را انجام دهند و برای این کار به یک اتصال دهنده یا کانکتور احتیاج دارند. 

کانکتور کواکسیال یکی از اتصال‌دهنده‌های پراستفاده است که بدون آن بخشی از وسایل مهم خانه بلااستفاده می مانند. برای آشنایی با انواع اتصال‌دهنده‌‌های کواکسیال این مقاله به شما کمکخواهد کرد.

کابل کواکسیال نوعی کابل الکتریکی است که دارای یک رشته هادی در مرکز و سپر هادی متمرکز در اطراف آن است که توسط یک دی الکتریک از هم جدا شده‌اند. اغلب کابل‌های کواکسیال دارای پوشش عایقی هستند که دور تا دور آن‌ها را فرا گرفته است. 

کابل‌های کواکسیال برای انتقال سیگنال‌هایی با فرکانس بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما می‌توانید رد آن‌ها را در تلویزیون‌ها و دستگاه‌‌های پخش خانگی نیز مشاهده کنید. این کابل‌ها در خطوط تلفن و کابل‌های پهن شبکه‌ی اینترنت نیز استفاده می‌شوند.

کانکتور کواکسیال

کانکتور کواکسیال چیست؟

کانکتور کواکسیال پوششی فلزی است که برای اتصال کابل‌های کواکسیال به دستگاه‌‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانکتورها یا همان اتصال‌دهنده‌‌ها، به نحوی طراحی شده‌اند که از پوشش محافظ کابل کواکسیال محافظت کنند. 

کانکتورها در دو حالت کلی نر و ماده تولید می‌شوند. کانکتور نر در مرکز خود دارای یک پین برآمده است که با اتصال به کانکتور ماده و تکمیل آن جریال الکتریکی مورد نظر را بین سیم و دستگاه برقرار می‌سازد. البته برخی از این کانکتورها نیز به‌طور عادی تولید می‌‌شوند و برای اتصال به جفت دیگر نیاز ندارند.

انواع کانکتور کواکسیال

کانکتور کواکسیال ابزاری به ظاهر ساده است اما بسته به محل استفاده و نوع سیگنالی که از آن عبور می‌کند، در انواع گوناگونی تولید می‌شود. انواع کانکتور کواکسیال در ۸ گروه قابل دسته‌بندی هستند که در ادامه هر یک را به‌طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

BNC

Bayonet Neil-Concelman یا به اختصار BNC نوعی کانکتور مینیاتوری کابل کواکسیال است که برای اتصال و انفصال سریع سیگنال‌های رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

این نوع از کانکتورها برای مصارف نظامی تولید شده‌اند و نوع نر آن‌ها دارای دو پین است که در رابط پیچشی ماده ثابت می‌شوند. این کانکتورها در تجهیزات رادیویی، تلویزیونی و ابزارهایی با سیگنال‌‌های ویدئویی کاربرد دارند. 

کانکتور کواکسیال

BNCها برای سیگنال‌‌هایی با فرکانس کمتر از ۴ گیگاهرتز مناسب هستند چرا که هرچه فرکانس به ۱۰ گیگاهرتز نزدیک‌تر شود کانکتورها کارایی خود را از دست خواهند داد.

TNC

Threaded Neil-Concelman که با نام اختصاری TNC شناخته می‌شود، نمونه‌ی رشته‌ای BNC است که به مراتب پرقدرت‌تر از همتای خود ظاهر می‌شود و فرکانس‌های حاصل از ریزموج‌ها را بهتر هدایت می‌کند.

 این کانکتور کواکسیال مینیاتوری ضدآب است و می‌تواند فرکانس‌های تا ۱۲گیگاهرتز را انتقال دهد. معمولا این شکل خاص از کانکتورها در تلفن‌های همراه و اتصالات آنتن‌ها استفاده می‌شوند و در انتقال سیگنال‌ها ثبات ایجاد می‌کنند.

SMA

SMA‌ها یا کانکتورهای فوق مینیاتوری ورژن A، اتصال دهنده‌های کواکسیال نیمه‌ دقیق امواج رادیویی هستند. این مدل از کانکتور کواکسیال که با مکانیزم پیچشی متصل می‌شود، در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی به عنوان اتصال‌دهنده‌ی کوچک کابل کواکسیال مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

SMA دارای مقاومت ۵۰ اهم است و فرکانس‌های ۰ تا ۱۸ گیگاهرتز را پوشش می‌دهد. این اتصال دهنده به‌طور خاص در سیستم‌های ریزموج، رادیوهای دستی و آنتن‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گرفت و اخیرا در دانگل‌های USB و همچنین آنتن‌های وای فای نیز به کار می‌رود.

انواع کانکتور کواکسیال

SMB

کانکتورهای فوق مینیاتوری ورژن B (SMB)، نسخه‌ی کوچک شده‌ی کانکتورهای SMA هستند و نسبت به ورژن قدیمی‌تر خود از عملکرد الکتریکی بالاتری برخورداند. 

این کانکتورها فرکانس‌های ۰ تا ۴ گیگاهرتز را پوشش می‌دهند. اتصال‌دهنده‌های SMB یکی از کانکتورهای رادیویی/مایکروویوی پراستفاده در ابزارهای صنعتی و ارتباطی هستند. 

SMBها برای اتصال کابل‌های نیمه سخت طراحی شده‌اند و برای این کار از روش‌‌های اتصال ساده و خاص استفاده می‌کنند.

7/16 DIN

کانکتور 7/16 DIN (Deutsches Institut für Normung) یک اتصال دهنده‌ی امواج رادیویی رشته‌ای است که برای انتقال جریان‌های فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین کاربرد آن در شبکه‌های سلولی، سیستم‌های آنتنی با چند انتقال دهنده و فعالیت‌های دفاعی است. 

این اتصال دهنده‌ها برای فرکانس‌های تا ۷.۵ گیگاهرتز مناسب هستند و برای اتصال آن‌ها حتما باید از آچار استفاده کرد. عدد به کار رفته در نام این کانکتور به قطر داخلی سری ماده (۷ میلی متر) و قطر کلی جفت کانکتور (۱۶ میلی متر) اشاره دارد.

QMA

کانکتورهای QMA با قابلیت چفت شدن و انفصال سریع، یکی از ورژن‌های ایمن و بسیار کاربردی SMA هستند. کانکتورهای QMA تمامی خصوصیات داخلی اتصال‌دهنده‌های SMA را در خود جای داده‌اند. 

این کانکتورها با داشتن قابلیت قطع و وصل سریع‌تر و ایمن‌تر عملکرد بسیار خوبی در انتقال سیگنال‌های اتصالات رادیویی از خود نشان می‌دهند. اتصال دهنده‌های QMA برای مصارف صنعتی و ارتباطی طراحی شده‌اند و برای استفاده در سیم‌کشی، مونتاژ و تعمیرات بسیار ایده‌آل هستند.

انواع کانکتور کواکسیال

MCX

میکرو کانکتور کواکسیال (MCX) یک اتصال‌دهنده‌ی بسیار کوچک است که برای استفاده در موارد دارای محدودیت طراحی شده است. هنگامی که برای کار با محدودیت فضا، اندازه و وزن مواجه هستید، اتصال دهنده‌های میکروی کواکسیال به کمکتان می‌آیند. 

این کانکتورها از لحاظ قطر حدود ۳۰٪ کوچکتر از SMBها هستند و می‌توانند فرکانس‌های از ۰ تا ۶ گیگاهرتز را پوشش دهند. بیشترین موارد مصرف کانکتورهای MCX در اتصالات وایرلس، GPS، کارت‌های تونر تلویزیون سخت افزارهای رادیویی و اتصالات دیجیتالی سلولی است. نوع اتصال این کانکتورها به صورت چفتی است و برای اتصال به هیچ ابزاری نیاز ندارند.

RCA

کانکتور RCA (Radio Corporation of America) که با نام کانکتور Cinch نیز شناخته می‌شود، اتصال دهنده‌ای است که به طور خاص برای انتقال سیگنال‌های صوتی طراحی شده است. 

با این حال امرزه برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانکتورها مشهورترین اتصال‌دهنده‌ها در بین مردم هستند که اغلب با نام سوکت A/V نیز معرفی می‌شوند. 

شما می‌توانید آن‌ها را در قالب کابلی با جک‌های سفید، قرمز و زرد رنگ در پشت تلویزیون‌های خود پیدا کنید. هر یک از سرهای این کابل یک کانکتور نر هستند که توسط حلقه‌ای احاطه شده‌اند.

شما می‌توانید برای استعلام موجودی کانکتورها و اطلاع از قیمت‌ روز این محصول با کارشناسان زیتون تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را درمورد کانکتور کواکسیال در اختیارتان قرار می‌دهند و برای خرید مناسب‌ترین کانکتور به شما مشاوره خواهند داد.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط