بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره کدام است؟
آنچه در این مقاله میخوانید

بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره کدام است؟

کابل کواکسیال ماهواره را غالبا پشت تلوزیون دیده‌ایم و از آن برای دریافت تصاویر دیجیتال یا اتصال تلوزیون به آنتن جهت دریافت سیگنال های آنالوگ استفاده کرده‌ایم. این کابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به غیر از مصارف خانگی در سیستم‌های زیردریا، دوربین‌های مدار بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایجاد ارتباط میان شبکه‌های کامپیوتری و... نیز استفاده می‌شوند.

بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره

کابل‌های کواکسیال براساس قطر، فرکانس و امپدانس (مقدار مقاومتی که به نسبت اختلاف پتانسیل موجود در برابر جریان به وجود می‌آید) انواع مختلفی دارند اما در حالت کلی میتوان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد:

 

Thinnet: انعطاف‌پذیر و نرم بوده و مناسب شبکه های کامپیوتری و سیستم رادیویی است.

Thicknet: گاهی به این کابل اترنت استاندارد نیز گفته می‌شود. نوع ضخیم این کابل‌ها میتواند سیگنال را بدون تضعیف تا فاصله‌ی 500 متری انتقال دهد. از میان کابل‌های کواکسیال متنوعی که در بازار موجود است کابل‌های RG59 و RG6 رایج‌تر هستند. هر دوی این کابل‌ها برای انتقال تصاویر عملکرد مناسبی دارند.

کابل RG6 قطر بیشتری نسبت به RG59 دارد و با اینکه کیفیت تصاویر بهتری را ارائه می‌دهد به دلیل قیمت بالاتر معمولا برای مصارف خانگی به‌صرفه نیست.

کابل‌های RG59 که در دوربین‌های مداربسته نیز استفاده می‌شوند به دلیل داشتن قیمت مناسب‌تر و عملکرد قابل قبولی که در فواصل کوتاه دارند رایج‌تر بوده و در مصارف خانگی جهت دریافت تصاویر ماهواره‌ای پیشنهاد می‌شوند.

بهتر است انوع کابل برای تلوزیون‌های ماهواره‌ای همراه کانکتور‌های فشرده باشند، تا در فرکانس‌های بالا و در هوای نامساعد نیز دچار افت سیگنال نشوند.

آیا کابل های کواکسیال برای ماهواره مناسب هستند؟

کابل‌های کواکسیال به دلیل داشتن ساختاری چند لایه نویزهای فضای کابل را حذف می‌کنند و به همین جهت حتی در مسافت‌های طولانی نیز دچار افت سیگنال نمی‌شوند. علاوه بر این کابل‌های کواکسیال داده‌های انتقالی را دربرابر سیگنال‌های اضافی و اختلال‌های موجود در مسیر محافظت می‌کنند.

بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره

ممکن است رسانای مرکزی این کابل‌ها آهن، با روکش مس یا حتی ترکیبی از آلیاژ‌های مختلف باشد اما انواع مسی آن در انتقال داده بدون افت سیگنال و عاری از نویز بسیار مطمئن عمل می‌کنند.

همچنین این کابل‌ها از حداکثر پهنای باند 300 مگا هرتزی پشتیبانی می‌کنند و مخارج نگهداری از آن‌ها پایین و در هر دو سیستم آنالوگ و دیجیتال قابل استفاده هستند.

اما در کنار تمام مزایایی که برای کابل‌های کواکسیال برشمردیم این کابل‌ها معایبی هم دارند .

معایب کابل های کواکسیال برای ماهواره :

-1 هزینه‌ی نسبتا بالای نصب

-2 نصب مشکل‌تر نسبت به کابل‌های به هم تابیده

3- محدودیت فاصله

4- نیاز به وجود عناصری بخصوص در انشعابات

با این وجود این کابل‌ها به دلیل انتقال داده در فرکانس‌های بالا (با امپدانس 50-75 اهمی) به طور ویژه در فرستنده‌ها و گیرنده‌ها، سیستم‌های کامپیوتری و انتقال‌های رادیویی و تلوزیونی استفاده می‌شوند.

نکات ضروری که برای انتخاب بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره باید بدانید.

- امپدانس سیم تلویزیون 75 اهم است و شما برای دریافت تصاویر باکیفیت باید کابلی تهیه کنید که با این امپدانس سازگار باشد (ترجیحا همان 75 اهم )

- کابل‌های کواکسیال با قطر کمتر از 6 میلی‌متر با وجود اینکه نازک‌تر هستند و ساختاری شکننده دارند اما در انتقال تصاویر در مسافت‌های زیر 5 متر مناسب‌تر هستند. کابل‌هایی که ضخامت بیشتری دارند در فواصل طولانی‌تر (حتی بالای 15متر) کیفیت تصاویر را حفظ می‌کنند اما هزینه‌ی نهایی نیز به همان نسبت بالاتر می‌رود.

- ضریب محافظ سیم از عواملی است که در کیفیت نهایی تصویر تاثیر زیادی دارد. توجه کنید که این فاکتور کمتر از 90 دسی بل نباشد.

- کابل‌های جعلی معمولا علامت‌ها و نوشته‌های کابل اصلی را روی خود ندارند.

بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره

- کابل‌های کواکسیالی که مصارف خانگی دارند معمولا منعطف هستند اما در صورت خم کردن نشانی از چروک بر روی سطح بیرونی آن‌ها باقی نمی‌ماند. در صورتی که چروک ایجاد شده از بین نرفت ممکن است کابل تقلبی باشد.

طول کابل یکی از فاکتور‌های تاثیرگذار روی تصاویر دریافتی است. معمولا فاصله‌ی مورد نیاز در تلویزیون‌های ماهواره‌ای کمتر از 5 متر است اما در صورتی که فاصله بیشتر از این مقدار بود بهتر است کابلی تهیه کنید که در فواصل بلندتر عملکرد بهتری دارد چراکه سیگنال‌های رادیویی موجود در فضا، تاثیرات آب و هوایی و... میتواند باعث افت سیگنال شود.

البته کابل‌هایی مثل کابل کواکسیال که از مغزی و رسانای تمام مسی استفاده می‌کنند، کمترین مقدار افت را دارند. کابل‌هایی که برای مسافت‌های طولانی مناسب‌تر اند به دلیل داشتن شیلد و لایه‌های محافظتی مناسب، از داده‌ها در برابر تمام عوامل محیطی محافظت می‌کنند و تصاویر را باکیفیت بالایی انتقال می‌دهند.

در نهایت بسته به نیاز خود و نوع استفاده دقت کنید که کابل انتخابی دقیقا متناسب با استفاده‌ی شما باشد تا از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود و همواره تصاویری با کیفیت بدون نویز و بدون افت سیگنال داشته باشید.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر
هومن
1400/12/29 10:56

سلام... ما طبقه اول از یک ساختمان چهار طبقه هستیم...فاصله رسیور ما از دیش ماهواره خودمان روی پشت بام، حدودا بیست و پنج متر شاید هم یکم بیشتر باشه... میخواستم راهنمایی کنید که چه کابلی باید بخرم...

محمد شاعری
1399/04/01 05:55

خیلی مفید وعالی بود دستون درد نکنه .ممنون

محصولات زیتون

مقالات مرتبط