مقایسه کابل فیبر نوری با کواکسیال،  دقیق و کاربردی!
آنچه در این مقاله میخوانید

مقایسه کابل فیبر نوری با کواکسیال، دقیق و کاربردی!

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن بسیاری از تجهیزات الکتریکی بحث انتخاب کابل مناسب ذهن بسیاری از کاربران و فعالان این حوزه را درگیر کرده است. چرا که کابل ها یکی از اصلی ترین تجهیزات در زمینه ی الکتریکی و تکنولوژی می باشند.

دو نوع از رایج ترین انواع این کابل ها، کواکسیال و فیبر نوری هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و مقایسه کابل فیبر نوری با کواکسیال و کاربردهای آن ها اشاره کنیم. پس اگر شما نیز جز دسته ای از افراد هستید که بر سر انتخاب یکی از این دو مورد تردید دارید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

مقایسه کابل فیبر نوری با کواکسیال

تعریف کابل فیبر نوری و کواکسیال

برای اینکه بتوانیم به طور کامل به مقایسه کابل فیبر نوری و کواکسیال بپردازیم باید ابتدا به طور کلی هر یک از این کابل ها را شناخته و بررسی کنیم. 

تعریف و کاربرد کواکسیال :

کابل کواکسیال یا همان Coaxial Cable یکی از پرکاربردترین کابل های موجود در بازار در زمینه اتصال تلوزیون خانگی، شبکه های رادیویی، شبکه های تلفنی، تجهیزات نظامی، دستگاه های اسکن فراصوت، سیستم های کابل زیر دریایی و دوربین مداربسته است.

این کابل از یک رسانا که اطراف آن به کمک یک روکش عایق احاطه شده است، تشکیل می شود. بر روی این لایه عایق که عموما از پلی اتیلن تشکیل می شود، یک لایه ی توری مانند مسی قرار می دهند.

دلیل استفاده از این توری مسی حذف میدان های الکتریکی مزاحم ایجاد شده در خارج از کابل است. مجموعه ی این سه لایه ذکر شده با روکشی از جنس PVC پوشیده می شود.

این تکنولوزی باعث ایجاد قابلیت عایقی در آن شده و در نتیجه کوالسیال این توانایی را خواهد داشت تا امواج آنالوگ را به همراه حجم وسیعی از فرکانس ها حمل کند.

کابل فیبرنوری چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که از نامش می توان متوجه شد کابل فیبر نوری از تعداد زیادی فیبر تشکیل می شود. این کابل ها از یک هسته سیلیسی تشکیل می شوند. در نتیجه هر یک از فیبرها قادر خواهند بود تا طول موج های گسترده ای را از خود عبور دهند.

این کابل با عنوان fiber optic cable در دنیا شناخته شده است. در حقیقت کابل های فیبر نوری شباهت زیادی به کابل های الکتریکی دارند اما رشته های فیبری قرار گرفته در آن ها باعث می شوند تا اطلاعات را در قالب نور و با سرعت فوق العاده زیاد منتقل کنند.

از جمله زمینه هایی که کابل نوری در آن استفاده می شود عبارتند از: انتقال داده ها در شبکه های مخابراتی، شرکت های تلویزیونی، دوربین های کنترل سرعت در بزرگراه ها، صنعت پزشکی، هوافضا، نظامی و بسیاری حوزه های دیگر.

سیر پیشرفت و تکامل از کابل کواکسیال تا فیبر نوری

کابل کواکسیال در مقایسه با فیبر نوری پیشینه ای قدیمی تر دارد. به این صورت که برای اولین بار در سال ۱۸۵۸ نخستین کابل کواکسیال ثبت شده است. از آن سال به بعد این کابل ها به عنوان وسیله ای برای انتقال داده ها و سیگنال های الکتریکی استفاده شدند. البته نمی توان پیشرفت هایی را که در طول این سالیان بوده است را نیز نادیده گرفت. استفاده از کابل کواکسیال به شکل کنونی خود به سال ۱۹۲۹ برمی گردد.

مقایسه کابل فیبر نوری با کواکسیال

در کنار این اتفاقات همیشه تحقیق بر روی بهتر کردن کیفیت و به خصوص سرعت انتقال داده ها وجود داشت. از آنجایی که سرعت بالای نور همیشه برای دانشمندان تعریف شده بود اولین بار در سال ۱۷۹۰ برادران چاپر تحقیق بر روی انتقال اطلاعات توسط امواج نوری را استارت زدند. اما اولین کابل نوری اختراع شده به شکل امروزی به سال ۱۹۷۰ میلادی برمی گردد. هنوز هم تحقیقات زیادی برای پیشرفت و بهتر شدن کیفیت این اختراع ادامه دارد.

ویژگی های کابل کواکسیال

ویژگی های  این کابل باعث شده اند تا این روزها در حوزه ها و زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. از اصلی ترین ویژگی این کابل ها می توان به پهنای باند بسیار بالای آن اشاره کرد. به این معنا که این نوع از کابل ها این قابلیت را دارند تا حجم بالایی از داده ها را (حدود MHz ۳۰۰) از خود عبور دهند.

مورد دیگری که می توان اشاره کرد قابلیت استفاده از کابل کواکسیال در هر دو سیستم آنالوگ و دیجیتال است. همچنین یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث می شود افراد زیادی به استفاده از این کابل ها روی بیاورند کم بودن هزینه های نگه داری از آن و طول عمر بالای آن است. علاوه بر این موارد کابل کواکسیال امنیت بالایی در انتقال داده ها دارد و این خود ویژگی مثبتی در موارد امنیتی محسوب می شود.

اگر به مقالات مربوط به کابل برق علاقه مندید پیشنهاد میکنیم سایر مقالات سیم و کابل زیتون را مطالعه کنید.

ویژگی های فیبر نوری

خرید و فروش فیبر نوری در سال های اخیر به حد بسیار بالایی در بازار رسیده است. ویژگی های منحصر به فرد فیبر نوری که مزیت بسیار بزرگی در زمینه الکتریکی محسوب می شوند، دلیل بر این موضوع می باشد. از جمله این ویژگی ها می توان به ارزان بودن، وزن کم و انعطاف پذیر بودن آن در مقایسه با کابل های مسی اشاره کرد.

علاوه بر این موارد یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که کابل نوری دارد، پهنای باند بسیار گسترده و سرعت بسیار بالا در انتقال داده ها است. از آن جایی که سرعت انتقال بالا است، در نتیجه اتلاف انرژی در آن بسیار کم بوده و میزان مصرف برق نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. کابل های فیبر نوری اشتعال زا نیستند، چرا که اطلاعات در قالب نور منتقل می شوند نه الکتریسیته و همین یک ویژگی بسیار خوب برای ترغیب به استفاده از کابل های نوری محسوب می شود.

تفاوت بین کابل های کواکسیال و فیبر نوری

برای اینکه تصمیم گیری برای انتخاب یکی از دو کابل فیبر نوری و کواکسیال آسان باشد، باید قبل از هر چیزی با تفاوت های این دو کابل آشنا شوید. در ادامه قصد داریم تا تفاوت های هر دو کابل را با هم مقایسه کنیم:

1. فیبر نوری برای انتقال سیگنال از نور استفاده می کند. در حالی که انتقال سیگنال در کابل کواکسیال به شکل الکتریکی است.

2. فیبر نوری از جنس پلاستیک و شیشه بوده ولی کواکسیال از پلاستیک، سیم مسی و PVC ساخته شده است.

3. فیبر نوری در مقایسه با کابل کواکسیال کاربردهای گسترده تری دارد.

4. هزینه فیبر نوری در مقایسه با کواکسیال بیشتر است.

5. کابل نوری وزن بسیار کمتری در مقایسه با کابل کواکسیال دارد.

6. نصب و اجرای فیبر نوری نسبت به کابل کواکسیال دشوارتر است.

7. کیفیت تصویر یا سیگنال حاصل از فیبر نوری بسیار بالاتر است. زیرا نویز الکتریکی بر روی آن بی تأثیر است.

8. کابل کواکسیال به دلیل وجود میدان مغناطیسی خارجی تحت تأثیر میدان مغناطیسی ناشی از عوامل خارجی قرار نمی گیرند.

9. احتمال ایجاد قطع سیگنال در فیبر نوری به دلیل خم شدن یا عوامل خارجی ایجاد شده در اطراف آن وجود دارد. در حالی که این اتفاق در کابل های کواکسیال فقط به دلیل قطع شدن هدایت انرژی ایجاد می شود.

مقایسه کابل فیبر نوری با کواکسیال

فیبر نوری بهتر است یا کواکسیال؟

اگر بخواهیم در یک کلمه مشخص کنیم که کدام کابل بهتر است اشتباه کرده ایم. چرا که با توجه به حوزه ی کاربردی و شرایط و انتطاراتی که دارید این انتخاب می تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی از نظر سهولت نصب، هزینه نصب، طول عمر و قیمت کابل کواکسیال پیشنهاد داده می شود.

اما از نظر پهنای باند و سرعت انتقال داده ها فیبر نوری می تواند انتخاب بهتری باشد. باز هم فراموش نکنید که این معیارها با توجه به شرایط و انتظارات تغییر خواهند کرد.

نقطه ضعف کابل کواکسیال

کابل کواکسیال در کنار مزیت ها و نکات مثبت زیادی که دارد دارای یک سری نقطه ضعف نیز می باشد که باعث می شود در برخی موارد مانع استفاده کاربران شود. از جمله این نقطه ضعف ها عبارتند از:

• هزینه ی نصب بالا

• دشواری در نصب کابل

• ایجاد محدودیت در زمینه نصب فواصل طولانی

• احتیاج به تجهیزات جانبی در انشعابات

 

نقطه ضعف فیبر نوری

درست است که نقطه ضعف های فیبر نوری در مقایسه با مزایای آن بسیار کم می باشد ولی باز هم برخی ویژگی ها وجود دارند که استفاده از آن را با مشکل روبرو می کنند. از جمله این موارد عبارتند از:

• نصب فیبر نوری حتما به یک متخصص و فرد حرفه ای احتیاج دارد.

• از آن جایی که نصب آن کمی مشکل است و به فرد متخصص نیاز دارد، لذا هزینه های نصب آن کمی بیشتر از سایر گزینه ها خواهد بود.

• مراقبت از کابل فیبر نوری به حساسیت بیشتری احتیاج دارد. در غیر این صورت می تواند به راحتی خراب شود.

در آینده عرصه از آن کدام خواهد بود؟ فیبر نوری یا کواکسیال؟

بی شک با توجه به پیشرفت های حاصله و حوزه های استفاده شده می توان گفت که در آینده عرصه از آن فیبر نوری خواهد بود. چرا که امروزه تمامی شرکت های بزرگ دنیا از جمله گوگل فیبر نوری را جایگزین کابل های دیگر کرده اند. البته این موضوع به این معنا نیست که در آینده قرار است در تمامی حوزه ها صرفا از این کابل استفاده شود.

بلکه تکنولوژی های بزرگ و پروژه های عظیم را می توان شامل این بحث کرد. وگرنه جایگاه استفاده از کابل کواکسیال در مکان های کوچک مثل خانه ها و شرکت های کوچک همچنان باقی است. البته با این سرعت پیشرفت در علم و تکنولوژی بعید نیست که با یک اختراعی جدید کل دنیا بار دیگر شگفت زده شوند.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط