طرز صحیح بستن کابل کواکسیال چگونه است؟ +عکس
آنچه در این مقاله میخوانید

طرز صحیح بستن کابل کواکسیال چگونه است؟ +عکس

یک کابل کواکسیال، سیگنال‌های اینترنتی و تلویزیونی را به خانه‌های ما می‌آورد. این کابل‌ها برای اتصال به درگاه ورودی، به یک رابط نیاز دارند. اگر کابل کواکسیال بدون رابط دارید، پس کارتان برای نصب ساده‌تر می‌شود. برای یاد گیری طرز صحیح بستن کابل کواکسیال مقاله ی زیر را بخوانید.

طرز صحیح بستن کابل کواکسیال

برای بستن کابل کواکسیال ابتدا سیم را لخت کنید و سپس رشته رسانای داخل آن را بیرون بیاورید. سپس یک رابط را طوری دور آن بپیچید که کاملا سفت شود. اگر فضایی که قرار است کابل را به آنجا وصل کنید، کم است، سعی کنید از رابط قائم استفاده کنید.

اول مطمئن شوید کابل کواکسیال شما RG-59 است یا RG6. این دو نوع کابل کواکسیال، متداول‌ترین کابل‌های موجود در بازار هستند.

ساده‌ترین راه برای فهمیدن نوع کابل، نگاه کردن به پوشش پلاستیکی کابل است. تفاوت اصلی این دو، این است که کابل RG6 ضخیم‌تر است و لایه‌های بیشتری درون خود دارد.

برای استفاده و کابل‌کشی اینترنت، این موضوع باعث می‌شود دوام بیشتری داشته باشد و به یک انتخاب محبوب تبدیل شود. بر اساس نوع سیمی که دارید، یک رابط تهیه کنید.

رابط مناسب برای بستن کابل کواکسیال

متداول‌ترین نوع رابط برای کابل کواکسیال، رابط نوع F است. یک رابط (کانکتور) از نوع F را از فروشگاه سخت‌افزار می‌توانید پیدا کنید و آن را با عرض کابل خود مطابقت دهید.

برای هر کابلی که قصد دارید متصل کنید، باید یک عدد از این نوع رابط‌ها بخرید؛ البته رابط نوع N هم داریم که چندان در منزل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای صحیح بستن کابل کواکسیال، سه روش وجود دارد که در این مطلب، به توضیح آن روش‌ها خواهیم پرداخت.

طرز صحیح بستن کابل کواکسیال

روش اول

مرحله اول: از انتهای کابل کواکسیال، به اندازه‌‌ی 1.3 سانتی‌متر، روکش پلاستیکی کابل را ببرید. می‌توانید از سیم‌بر یا تیغ استفاده کنید. اگر از تیغ استفاده می‌کنید، مواظب انگشتان دست‌تان باشید که آسیب نبینند.

لایه‌ی پلاستیکی را به محض بریدن، طوری نگه دارید که رسانای داخل به بیرون بیاید. تمام کابل را قطع نکنید، فقط روکش پلاستیکی را ببرید زایرا اگر عمیق ببرید، باعث قطع اتصال خواهد شد.

مرحله دوم: تمام پوسته‌‌ی اضافی سیم را ببرید. اکنون بافت اصلی کابل را خواهید دید که در زیر محفظه‌ی پلاستیکی قرار گرفته است. تقریبا با سیم‌چین، به اندازه‌ی 0.64 سانتی‌متر از پوسته‌ی اضافی را ببرید.

طرز صحیح بستن کابل کواکسیال

دقت کنید زیاد از ته بافت، کابل را قطع نکنید زیرا رسانای داخل را بی‌کیفیت خواهد کرد. سپس قسمتی که بریدید را به آرامی بردارید، طوری که ضربه‌ای به هادی آن وارد نشود زیرا کیفیت سیگنال پدچار افت خواهد شد.

پس از جدا کردن تمام قطعات اضافه، سر رابط را به قسمت بافت ببندید. دقت کنید هیچ کدام از بخش‌های اضافه‌های اطراف کابل، رسانا را لمس نکند زیرا باعث تخریب سیگنال‌های دریافتی خواهد شد.

روش دوم

در ادامه رابط را روی سیمی که بریده‌اید و تمام فویل‌های آن را جدا کرده‌اید، قرار دهید. دقت کنید قبل از قرار دادن رابط، پایه‌‌ی مخصوص رابط‌های 90 درجه یا قائم را بچرخانید تا محکم شود. اگر یادتان رفته، سریعا این مورد را انجام دهید. دقت کنید روی رابط‌ها، نوشته‌های متفاوتی وجود دارد، پس دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

پیچ داخل رابط را شل کنید. هر رابط، یک پیچ داخلی دارد که سیگنال از داخل آن عبور می‌کند. با پیچ گوشتی، آن پیچ را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

دقت کنید تا جایی سفت کنید که سر نخورد و اگر سفت شد، دیگر ادامه ندهید چون ممکن است به هادی داخلی فشار بیاورد و موجب قطع سیگنال شود.

در نهایت پایه‌ی رابط را دور آن بچرخانید تا کامل قفل شود و فضایی برای حرکت نداشته باشد. دقت کنید آنقدر فشار دهید که با رابط اتصال داشته باشد.

مطمئن شوید اتصال برقرار است و کابل خراب نشده است. اکنون کار تمام شده و شما موفق شدید کابل کواکسیال را وصل و نصب کنید.

روش سوم

پس از بریدن سیم، می‌توانید یک روش دیگر هم امتحان کنید. حلقه‌ی فلزی رابط را به پایین سیم بیاورید. البته همه‌ی رابط‌ها، حلقه‌ی فلزی ندارند و بعضی از آن‌ها، حاضر و آماده حلقه‌ی فلزی‌شان وصل شده که کارتان را راحت می‌کند.

رابط را آنقدر روی سیم فشار دهید که تمام فویل‌ها به پایین کشیده شود و رشته رسانا نمایان شود. با یک دست کابل و با دست دیگر رابط را نگه دارید. سپس رابط را با عبور دادن از رشته‌ی رسانا، به حلقه وصل کنید. در این مرحله دقت کنید که دو وسیله کاملا بهم وصل شده باشند.

طرز صحیح بستن کابل کواکسیال

اگر کابلی را ساخته‌اید قرار است در داخل منزل استفاده کنید، نیازی به داشتن عایق خاصی نیست اما اگر این کابل در خارج از محوطه مسکونی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت، حتما باید عایق ضدآب داشته باشد.

با انبردست، کاملا رابط و حلقه را به یکدیگر بچسبانید. دقت کنید هر فویل بیرون آمده را کاملا جدا کنید. اجازه ندهید با سیم داخل کابل اتصال داشته باشد زیرا کیفیت سیگنال را برهم می‌ریزد و مجبور می‌شوید دوباره از ابتدا همه چیز را باز کرده و نصب کانکتور کابل کواکسیال را انجام دهید.

نکات مهم هنگام نصب کابل کوکاکسیال

لبه‌های تیز، به کابل کواکسیال آسیب خواهند رساند. هنگام صحیح بستن کابل کواکسیال، فکر کنید که یک کابل دور یک جسم پیچیده شده باشد، خب مشخص است به مرور زمان دچار ضعف خواهد شد. حتما و حتما اگر قرار است یک مانع تیز بر سر راه کابل قرار گیرد، از رابط 90 درجه استفاده کنید.

برای مثال اگر تمایل به بستن کابل کواکسیال به پشت تلویزیون را دارید، اطمینان حاصل کنید رابط می‌تواند در این شرایط بالاترین کیفیت را عرضه کند. یک مورد دیگر، هنگامی که کابل را به پریز یا درگاه لوازم الکترونیکی وصل می‌کنید، به پیچیدن رابط با انگشتان دست بسنده نکنید.

اگر از رایانه، تلویزیون یا تجهیزات ویدئویی استفاده می‌کنید، این کار می‌تواند تاثیر منفی بگذارد. با آچار سایز مناسب، تا حد قابل قبول، رابط را سفت کنید.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط