درباره کابل ها
آنچه در این مقاله میخوانید

درباره کابل ها

کابل ابزار دقیق (instrument cable)
این کابل ها به کابلهای سیگنال و کنترل معروف هستند . از این نوع کابلها جهت انتقال اطلاعات یا سیگنال استفاده میشود این نوع کابلها بصورت زوجي یا سه تایی یا چهار تایی دسته بندی میشوند و کابل از یک یا تعدادی از این دسته جات تشکیل شده است، كه عموما بصورت جداگانه شیلد میشوند. و اکثرا بعد از تابیدن و تشکیل هسته کابل (core) دوباره شیلد میشوند. عمده شیلد مورد استفاده در این کابلها شیلد استاتیک میباشد. شيلد استاتيك از نوار نازكي از جنس آلومينيوم-پلي استر (آلومينيوم فويل) و سيم ارت قلع اندود تشكيل شده است. البته در صورت نیاز میتوان از انواع دیگر شیلد نیز استفاده کرد. در كابلهاي كنترل نيز تعداد از رشته ها در لايه هاي مختلف به هم تابيده شده و تشكيل هسته كابل را داده و اكثرا شيلد ميشوند و سپس لايه هاي ديگر بر روي آنها قرار ميگيرند.
 

تیوب حرارتی کابل
نوعی تیوب پلاستیکی جمع شونده است که برای عایق بندی و جلو گیری از نفوذ آب و تاثیر سایر عوامل محیطی روی سیم و کابل کاربرد دارد. از تیوب حرارتی جهت تعمیر سیمهای آسیب دیده و عایق بندی سیمها در محل آسیب استفاده میشود برای ساخت این نوع تیوب از نایلون یا پلی اولفین استفاده میشود
 

کابل ضد آتش يا کابل اطفاء حريق يا Fire Alarm

کابلهایی هستند که در شرایط آتش بدون مشكل و اتصالي به کار خود ادامه میدهند. هر چند این کابلها بعد از شرایط آتش به دلیل صدمات وارده باید تعویض شوند اما در زمان بحرانی آتش، کارایی خود را از دست نمیدهند. این نوع کابلها در انواع مختلف و مصارف گوناگون میتوانند وجود داشته باشند که یکی از آن مصارف کابل اعلام حریق میباشد .در این نوع از کابلها روی هادی از یک یا چند لایه نوار میکا استفاده میشود که در شرایط آتش و آسیب دیدن عایق کابل، مانع اتصال و از کار افتادن آن میشود. عایق این کابلها اکثرا از جنس XLPE یا مواد کم دود و بدون هالوژن و سایر لایه ها نیز از مواد کم دود و بدون هالوژن است که در صورت بروز آتش سوزی در فضای بسته خطر مسمومیت ناشی از تنفس گازهای سمی و کم شدن میدان دید در اثر دود را ندارند.

كاربرد عمده كابلهاي ضد آتش در تونلها و متروها و ساير نقاط بسته كه راههاي كمي به فضاي آزاد دارند و همچنين در بيمارستانها و پالايشگاهها و مراكز نفتي و پتروشيمي و ساير نقاط حساس در آتش سوزي مي باشد البته از كابل اعلام حريق در تمام ساختمانهاي داراي اين سيستم استفاده مي گردد .

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط