کابل پاور یا کابل برق کامپیوتر چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل پاور یا کابل برق کامپیوتر چیست؟

در دنیای مدرن امروزه، با وجود دستگاه‌هایی که دیگر به سیم نیازی ندارند، باور به اینکه هنوز برخی دستگاه‌ها، به چنین سیم‌های فیزیکی نیاز دارند، سخت به نظر می‌رسد؛ اما در دی حقیقت این گونه نیست و حتی می‌توان گفت که کاربرد بسیار زیادی هم دارند. در این مقاله میخواهیم به بررسی کابل پاور یا کابل برق کامپیوتر بپردازیم.

بیشتر بخوانید: سایز انواع کابل برق

کابل پاور

لپتاپ یا سیستم رایانه‌ی خانگی شما، امکانات بی‌سیم زیادی دارد اما برای کارکرد مناسب و مداوم، لازم است به یک منبع تغذیه‌ی قابل اعتماد وصل باشد که کابل برق کامپیوتر یا همان کابل پاور ، در اینجا وارد عمل می شود. اما کابل پاور چیست و دقیقا چه نقشی دارد؟ این کابل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

ویژگی‌های کابل پاور (کابل برق کامپیوتر)

کابل برق کامپیوتر، در انواع دستگاه‌های الکترونیکی و دستگاه‌های به کار گرفته شده در شبکه‌های کامپیوتری مانند رایانه، چاپگر، سیستم‌های صوتی قوی، تجهیزات پزشکی و مانیتور استفاده می‌شود.

به عبارت ساده، کابل های پاور، جریان برق را به دستگاه مورد نظر وصل می‌کنند. کیفیت کابل برق کامپیوتر دارای اهمیت زیادی است و هنگام خرید، باید به فاکتورهای زیادی توجه کنیم. این کابل‌ها که قدرت انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارند، در انواع مختلفی به مشتریان عرضه می‌شوند.

وظیفه‌ی منبع تعذیه یا پاور

پاور یک کامپیوتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پاور که به آن منبع تعذیه هم گفته می‌شود، یک قطعه است که وظیفه دارد جریان برق را به تمامی قطعات و اجزای کامپیوتر برساند تا عملکرد درستی از خود ارائه دهند.

از آنجایی که جریان متناوب می‌تواند برای دستگاه الکترونیکی آسیب زننده باشد،  کابل پاور ضمن کم کردن ولتاژ و تنظیم جریان، برق را از طریق کابل پاور به تمامی اجزای یک سیستم رایانه اتصال می دهد.

همیشه سعی کنید در انتخاب پاور یک کامپیوتر، بیشترین دقت را داشته باشید. پاورهایی که دارای مدار حفاظتی در برابر نوسان‌ها و قطعی برق باشند، عمر دستگاه را بیشتر خواهند کرد.

انواع کابل پاور کامپیوتر

رایج‌ترین کابل برق کامپیوتر C13 و C14 است. بسیاری از مانیتورها، چاپگرها، تقویت کننده‌ی ابزار و سایر تجهیزات صوتی حرفه‌ای، به واسطه‌ی همین کابل پاور کار می‌کنند و نیروی خود را از جریان برق می‌گیرند. اکثر این کابل‌ها با عایق PVC پوشانده شده‌اند.

کابل برق کامپیوتر

علاوه بر اینکه این کابل‌ها در سایزهای مختلف، متناسب با نیاز ما، وجود دارند، طوری ساخته شده‌اند که در برابر پیچ‌خوردگی، شکستگی و سایر اتفاقاتی که معمولا برای یک کابل رخ می‌دهد، مقاوم باشند.

باید دقت کنید محصولی را انتخاب کنید که جنس خوبی داشته باشد، زیرا بعضی از کابل‌های بی‌کیفیت، ممکن است حتی به دستگاه هم آسیب بزنند و این آسیب باعث اتلاف وقت و هزینه خواهد شد.

بهترین کابل پاور کامپیوتر

بیشتر رایانه‌های شخصی، برخی تقویت کننده‌های ابزار، چاپگرها ، مانیتور و سایر دستگاه‌های قابل حمل، از سیم برق C13 استفاده می‌کنند که دارای استاندارد مشخصی است.

البته C14 هم به همان اندازه کاربرد دارد و تنها تفاوت‌های جزئی، می‌تواند باعث انتخاب نهایی از بین این دو نوع سیم شود. این کابل‌ها در سایزها، ضخامت‌ها و انواع گوناگون وجود دارند که خریدار بر حسب نیاز خود و همچنین با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند فاصله‌ی میان پریز و دستگاه، یک کابل را انتخاب می‌کند.

رایج‌ترین کابل برق کامپیوتر

بیشترین نوع کابل برق کامپیوتر که در بازارهای ایران وجود دارد، کابل پاور 1.5*3 است که با نام کابل برق ضخیم شناخته می‌شود. نام این کابل ،یعنی کابل پاور 1.5*3، به این اشاره دارد که ضخامت آن 1.5 میلی‌متر است و 3 رشته رسانا دارد. با توجه به اینکه منبع تعذیه یک کامپیوتر، یکی از ارکان اصلی در تعیین عمر سیستم است، باید در انتخاب این کابل دقت زیادی شود.

برای مثال کابل برق سه پین، با عایق PVC و ساخته شده از جنس مس، بسیار با کیفیت است و دوام زیادی دارد. کابل برق سه پین، برای بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند تهویه هوا، یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز برقی و غیره مناسب است.

این کابل به نوعی طراحی شده که هنگام اتصال به درگاه کابل برق و خارج کردن آن، دچار شکستگی نشود. متاسفانه کابل برق سه پین مرغوب، به شدت کمیاب است و حتی اگر بتوانید این کابل را پیدا کنید، ممکن است سوکت آن چندان کارۀمد نباشند. به همین دلایل در دراز مدت، کابل به علت گرمای زیاد، به دستگاه‌تان آسیب خواهد زد.

کابل پاور یا کابل برق کامپیوتر

نتیجه‌گیری

کابل‌های برق معمولا در ضخامت‌های گوناگون در بازار یافت می‌شوند. کابل برق 0.75*3 یا کابل برق 1*3 و یا کابل برق با ضخامت 1.5*3 از محبوب‌ترین کابل‌های موجود در بازارهای جهانی هستند.

شاید فکر کنید کابل 1.5*3 جریان بیشتری را به قطعات کامپیوتر می‌فرستد، اما ملاک ضخامت نیست و می‌توان گفت دلایل بسیار بیشتری لازم است تا محصول برتر مشخص شود. یک کابل برق، جنس، ویژگی و خصوصیات متفاوتی دارد که در تصمیم نهایی ما نقش دارند.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط