کابل آنتن تلویزیون
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل آنتن تلویزیون

آنتن‌‌ها ابزارهای جالبی هستند که می‌توانند ما را به دنیای بیرون وصل کنند. اما این کارکرد هیجان‌انگیز بدون وجود کابل آنتن تلویزیون امکان پذیر نیست. بله این رشته‌های به ظاهر کم اهمیت، مهم‌ترین نقش را در تماشای تلویزیون ایفا می‌کنند. 

اما این کابل‌ها چگونه کار می‌کنند و چطور می‌توان آن‌ها را به آنتن متصل کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این مقاله شما را هنمایی خواهد کرد.



برای آنتن تلویزیون از چه نوع کابلی استفاده می شود؟

همانطور که می‌دانید آنتن‌ تلویزیون سیگنال‌های ویدئویی را به دستگاه پخش یا همان تلویزیون ارسال می‌کند و آن را در قالب تصویر به چشمان بیننده می‌رساند. بنابراین لازم است کابل‌های به کار رفته در آنتن از نوع کابل‌های انتقال دهندهی سیگنال‌ها RF باشند. 

کابل کواکسیال مناسب‌ترین انتخاب برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی از طریق آنتن است و می‌توان آن را متداول‌ترین کابل در سیم‌کشی آنتن‌ها دانست.

البته نوع و مقاومت اسمی کابل نیز در انتخاب آن تاثرگذار است. هر کابل کواکسیال قابلیت اتصال به آنتن را ندارد و معمولا کابل‌های کواکسیال با مقاومت اسمی ۷۵ اهم برای این کار انتخاب می شوند.

کابل آنتن تلویزیون

 ویژگی‌های متفاوت الکتریکی و فیزیکی این کابل‌های ۷۵ اهمی، می‌تواند در نوع کاربری آن‌ها تاثیرگذار باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا انواع مختلفی از این کابل‌های کواکسیال برای کابل کشی آنتن تلویزیون مورد استفاده قرار بگیرند که متداول‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

- RG59/U: این نوع از کابل‌ها دارای هادی از جنس مس یا آلومینیوم با روکش مسی هستند که اغلب برای آنتن‌‌های آنالوگ خانگی و دوربین‌‌های مداربسته‌ با برد کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل RG59/U با کانکتورهای نوع Fمتصل می‌شوند.

- RG6/U: این کابل‌ها دارای رسانای فلزی با روکش مسی هستند و برای اتصال آنتن‌های دیجیتال خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های RG6/U در کابل کشی آنتن‌های مرکزی آپارتمان و انتقال سیگنال‌های آنتن‌های ماهواره‌ای محلی نیز استفاده می‌شوند.

- RG11/U: کارکرد این نوع از کابل‌های کواکسیال شباهت بسیار زیادی به مدل RG6/U دارد و می‌توان از آن‌ها در کابل‌ کشی آنتن مرکزی و انتقال سیگنال‌ها دوربرد استفاده کرد. نوع رسانای به کار رفته در این کابل نیز فلزی با روکش مسی است.

ساختار داخلی کابل آنتن تلویزیون

کابل‌های کواکسیال به کار رفته در آنتن‌ها باید عمر و ماندگاری مناسبی داشته باشند و در عین حال در طول فرآیند کابل کشی دچار آسیب‌دیدگی نشوند، بنابراین دارای ساختار به‌خصوصی هستند که آن‌ها را از سایر کابل‌ها متمایز می‌کند:

- رسانای مرکزی: رسانای مرکزی نقش اصلی انتقال سیگنال‌های ویدئویی را بر عهده دارد. در اغلب کابل‌ها این رسانا از مس ۹۹٪ ساخته می‌شود که طی فرآیند آنیل‌سازی انعطاف‌پذیری بسیار بالایی پیدا می‌کند. هرچه قطر این رسانا بیشتر باشد ظرفیت آن کاهش می‌یابد.

- عایق دی الکتریک: عایق‌های دی الکتریک معمولا از فوم پلی اتیلن و در قالب‌های لانه زنبوری ساخته می‌شوند. در کابل‌های کواکسیال از دو لایه‌ی دی الکتریک استفاده می‌شود. یک لایه‌ی درونی و یک لایه‌ی بیرونی.

 لایه‌ی درونی به‌طور مستقیم روی رسانای مرکزی قرار می‌گیرد تا از جابه جا شدن رسانا در حین خم شدن سیم جلوگیری کند. لایه‌ی بیرونی به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون محفظه‌ی رسانا اعمال می‌شود. چرا که رطوبت می‌تواند به طرز خطرناکی ماهیت سیم را تغییر دهد. این لایه، از رسانا در برابر فشارهای بیرونی نیز محافظت می‌کند.

- نوار پوشش دهنده‌ی عایق: این نوار که برای محکم کاری روی عایق دی الکتریک قرار می‌گیرد، محافظ قدرتمند‌تری را ایجاد می‌کند که می‌تواند در فرکانس‌های بالاتر از رسانای مرکزی و کاربر کابل کواکسیال محافظت کند. در صورتی که به هر دلیلی جریان از لایه‌ی دی الکتریک عبور نمایند، مستقیما با این پوشش برخورد خواهد کرد و به راحتی مهار خواهد شد.

- زره تابیده: زره تابیده یا بافته شده، دومین پوشش خارجی کابل است که در فرکانس‌های پایین نقش مهمی ایفا می‌کند. این زره در کنار ایجاد مقاومت مکانیکی می‌تواند مقاومت انتقال سیگنال‌ها را در کابل طبقه‌بندی کند.

- روکش: این روکش بیرونی‌ترین لایه‌ی کابل است که معمولا از مواد گوناگونی تشکیل می‌شود. تمامی این مواد در برابر خمیدگی، فشار، رطوبت، گرما، ضربه و روغن مقاوم هستند و از تمامی محتویات داخلی سیم محافظت می‌کنند. معمولا روکش بیرونی از موادی همچون PVC، پلی اتیلن و LSZH ساخته می‌شود.

کابل آنتن تلویزیون

نکاتی در مورد کابل کشی آنتن تلویزیون

کابل کشی آنتن تلویزیون کار چندان دشواری نیست، تقریبا هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما اولین نکته‌ای که باید درمورد کابل کشی آنتن تلویزیون بدانید، این است که برای این کار به کمی دانش فنی نیاز دارید و اگر اهل کارهای فنی نیستید بهتر است که از یک متخصص کمک بگیرید.

دومین نکته درمورد کابل کشی آنتن تلویزیون، آشنایی با نوع آنتن است. کابل کشی برخی آنتن‌ها به مدرک فنی به خصوصی نیاز دارد و هر شخصی نمی‌تواند کار کابل کشی آن را انجام دهد.

رعایت ایمنی کار در ارتفاع و همچنین در نظر گرفتن سیم ارت برای کنترل جریان‌های ناخواسته سومین نکته‌ای است که باید در کابل کشی آنتن تلویزیون مدنظر قرار دهید. این کار می‌تواند خطرات مخصوص به خود را داشته باشد و باید تا حد امکان از بروز خطاهای جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

به خاطر داشته باشید که چالش برانگیز ترین بخش این فرآیند، ارسال کابل کواکسیال به سمت تلویزیون است، اگر به بنایی و اجرای سیم توکار آشنایی دارید می توانید با اتصال یک سوکت دیواری تلویزیون خود را به کابل آنتن متصل کنید. اما اگر ناچار به ارسال کابل از بام به سمت پنجره‌ی خانه هستید، می‌توانید از سوکت‌های کوچک پنجره‌ای برای اتصال اصولی کابل آنتن کمک بگیرید.

نحوه ی فیش زدن برای کابل آنتن تلویزیون

کابل آنتن کواکسیال دارای یک کانکتور است، شما برای شروع ابتدا باید با پیچاندن کانکتور اجزا آن را از یکدیگر جدا کنید. درون کانکتور یک بخش نر وجود دارد که با قرار گرفتن در کنار رسانای مسی، امواج را به تلویزیون شما انتقال می‌دهد. اما پیش از هرچیز سرپیچ کوچک کانکتور را از درون سیم رد کنید تا در انتهای کار با مشکل بستن کانکتور مواجه نشوید.

حال با کمک یک کاتر، به آرامی روکش بیرونی کابل را به اندازه‌ی ۵ سانتی متر برش بزنید. مراقب باشید که این کار را با فشار انجام ندهید چرا که ممکن است زره تابیده‌ی سیم را پاره کنید.

با کمک ناخن پوشش برونی را کنار بزنید تا به زره تابیده‌ی کابل کواکسیال برسید و سپس اضافات روکش بیرونی را ببرید تا مزاحم کارتان نباشد.

در این مرحله باید زره تابیده را کمی از روکش بیرون بکشید و گیره‌ی برگ مانند کانکتور را با فشار روی آن قرار دهید تا کاملا آن را پوشش دهد. حال برگ‌های گیره را از روی روکش بیرون جمع کنید تا کاملا روی کابل ثابت شود. به این ترتیب در صورت کشیده شدن ناگهانی کابل مشکلی در اتصالات آن ایجاد نخواهد شد.

حالا می‌توانید گیره‌ی نر را روی بخش رسانا پیچ کنید و با پیچ کردن لایه‌ی بیرونی سوکت، مراحل فیش زدن کابل آنتن را به اتمام برسانید.

کابل آنتن تلویزیون

چه عواملی هنگام کابل کشی برای آنتن تلویزیون سبب افت سیگنال می شود؟

عوامل بسیاری می‌توانند بر کیفیت سیگنال آنتن تاثیر داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

- سن و کیفیت آنتن

- تنظیمات آنتن

- محل قرارگیری آنتن در کنار برج‌‌های ارتباطی

- کیفیت پایین کابل و کابل کشی نادرست

نحوه‌ی انتخاب بهترین نوع کابل برای آنتن تلویزیون

برای انتخاب بهترین کابل آنتن به خاطر داشته باشید که مناسب ترین کابل‌های آنتن از نوع کواکسیال هستند. با این حال توجه به موارد زیر انتخاب یک کابل باکیفیت را تضمین خواهد کرد:

مقاومت

تمامی کابل‌های به کار رفته در آنتن خانگی دارای مقاومت ۷۵ اهم هستند.

میزان از دست دادن سیگنال

از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب کابل با کیفیت میزان از دست دادن سیگنال است. هرچه این مقدار بیشتر باشد کیفیت سیگنال دریافتی کاهش خواهد یافت. خوشبختانه بیشتر کابل‌‌ها با میزان از دست دهی پایین به فروش می‌رسند.

ضخامت

کابل‌ آنتن مناسب باید دارای ضخامت استاندارد ۲۲awg و انعطاف‌پذیری کافی برای کابل کشی باشد. اغلب کابل‌های آنتن خانگی با این استاندارد و به بازار عرضه می‌شوند.

شما می‌توانید برای انتخاب بهترین کابل آنتن با مشاورین زیتون تماس حاصل فرمایید و از جدید‌ترین قیمت کابل‌های کواکسیال برای کابل کشی آنتن خود با خبر شوید. متخصصین ما آماده‌ی پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط