سیم برق کولر
آنچه در این مقاله میخوانید

سیم برق کولر

هر وسیله برقی و الکتریکی برای اینکه بتواند کار کند به جریان برق نیاز دارد. با نزدیک شدن به فصل تابستان فکر همه افراد درگیر کولر و نحوه نصب و راه‌اندازی آن می‌شود و اینکه چگونه بهترین استفاده را از آن داشته باشند؟ کولرها دو دسته هستند : کولرهای آبی و کولرهای گازی.

کولرهای آبی با برق کار می‌کنند و کولرهای گازی هم علیرغم نامشان با برق کار می‌کنند و به گاز نیازی ندارند. اصطلاح کولر گازی به دلیل استفاده از نوعی گاز سرمازا در این کولرها است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم درباره سیم برق کولرهای آبی و گازی با شما صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

سیم برق کولر چیست؟

سیم برق کولر یا کابل برق کولر سیمی است که جعبه کلید کنترل را به جعبۀ ورودی برق در داخل کولر متصل می‌کند. وظیفه این سیم رساندن جریان برق به موتور کولر آبی است.

سیم برق کولر آبی در دو نوع مختلف تولید می‌شود: سیم 4 × 1.5 و سیم 5 × 1.5. مصرف‌کنندگان باید با توجه به سیم اصلی ارت ساختمان (اتصال به زمین) سایز مناسب سیم برق کولر را انتخاب کنند.

سیم‌های برق کولر کلاً از سایز یک و نیم به بالا تولید می‌شوند. اگر سیمی از این سایز کوچک‌تر باشد غیراستاندارد است و می‌تواند به سیم‌کشی کل ساختمان خسارت وارد کند. سیم 4 × 1.5 از چهار رشته سیم تشکیل شده و سیم ارت ندارد. این سیم از یک رشته برای پمپ، یکی برای دور تند، یکی برای دور کند و دیگری برای نول تشکیل شده است. سیم 5 × 1.5 از پنج رشته سیم تشکیل شده و علاوه بر رشته های موجود در سیم 4، یک رشته هم برای ارت دارد. شما باید با توجه به سیم‌کشی ساختمان که دارای سیم ارت هست یا خیر، سیم برق کولر مناسب را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که سیم برق کولر را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. استاندارد بودن این سیم‌ها بسیار مهم است و اگر سیم غیراستاندارد بخرید ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

کابل کولر5 رشته

 

سیم برق مناسب کولرگازی 

در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم که کولرهای گازی با برق کار می‌کنند و به گاز شهری وصل نمی‌شوند. برای اتصال جریان برق به کولر گازی باید از سیم برق کولر گازی استفاده کنیم.

برای کولرهای گازی سیم‌های 5 رشته‌ای وجود ندارد و اگر ساختمان سیم ارت داشته باشد باید یک سیم اضافی به‌عنوان اتصال به زمین به کولر گازی خود وصل کنید.

کولرهای گازی دو نوع هستند: یک‌تکه و دوتکه. کولرهای یک‌تکه فقط پنل دارند و کافی است دو رشته سیم برق سایز 4 را از جعبه‌فیوز به محل نصب پنل کولر گازی بکشید. برای کولرهای دوتکه که یونیت و اسپیلت دارند باید سیم برق را به اسپیلت که معمولاً در تراس قرار می‌گیرد، وصل کرد.

برای اینکه بفهمیم چه نوع سیمی و با چه سایزی مناسب کولر گازی است باید به بدنه کولر توجه کنیم. بر روی کولر گازی معمولاً اعدادی نوشته شده است. این مقدار همان ظرفیت سرمایشی و گرمایشی کولر است که به وات نوشته می‌شود. شما باید ظرفیت کولر گازی را بر 3.5 تقسیم و در 12 ضرب کنید. عددی که به دست می‌آید به BTU معروف است. البته بر روی بعضی کولرهای گازی مقدار BTU نوشته شده و نیازی به ضرب و تقسیم اعداد نیست. وقتی مقدار BTU را پیدا کردید باید آن را بر 2000 تقسیم کنید. عدد به‌دست‌آمده میزان جریان برق موردنیاز کولر گازی را نشان می‌دهد. مثلاً سیم 1.5 تا 16 آمپر جریان برق را از خود عبور می‌دهد. پس اگر عدد به‌ دست ‌آمده‌ی شما 16 یا کمتر از آن باشد می‌توانید از سیم برق کولر گازی با سایز 1.5 استفاده کنید. اگر هم عدد به‌دست‌آمده از 16 بیشتر بود می‌توانید از سیم 2.5 استفاده کنید.

کابل کولر4 رشته

نحوه سیم کشی سیم برق کولرهای آبی

معمولاً سیم برق موتور کولر آبی یک سیم 4 رشته یا 5 رشته است. برای سیم‌کشی کولر آبی بهتر است از یک فرد کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. البته نقشه سیم‌کشی اکثر مدل‌های کولر آبی بر روی بدنه یا موتور آن قرار گرفته و اگر کمی فنی باشید می‌توانید به‌راحتی کولر را سیم‌کشی کنید.

اگر کولر شما سیم‌کشی شده اما کار نمی‌کند شاید مشکل از پمپ، کلیدهای قطع و وصل، موتور و سایر اجزای کولر باشد. با توجه به نقشه‌ای که روی کولر وجود دارد به‌راحتی می‌توانید هر سیم را بررسی کرده و در صورت خرابی سیم معیوب را تعویض کنید.

اگر هم قطعات کولر خراب شده‌اند باید نسبت به تعویض و یا تعمیر آن‌ها اقدام کنید. پیشنهاد ما این است که دراین‌باره با یک فرد متخصص تماس بگیرید و خودتان دست ‌به‌کار نشوید زیرا ممکن است به کولر و یا سیم‌کشی ساختمان آسیب وارد شود.

 

نحوه سیم‌کشی برق کولرهای گازی

کولر گازی دوتکه از دو قسمت پنل و اسپیلت تشکیل شده است. برق پنل از اسپیلت یا همان پنل داخلی تأمین می‌شود. برای سیم‌کشی کولرهای گازی بهتر است یک فیوز برق مینیاتوری هم خریداری کنید. اگر برق کولر گازی و برق سایر وسایل منزل از یک جعبه‌فیوز بیایند عمر وسایل برقی کم می‌شود زیرا بیشتر قدرت برق توسط کولر گازی استفاده می‌شود. به همین دلیل بهتر است برق کولر گازی را از سایر وسایل برقی جدا کنید.

بهتر است جعبه‌فیوزی که برای کولر گازی تهیه می‌کنید از نوع C یا کم‌مصرف باشد. همچنین در هنگام خرید جعبه‌فیوز توجه کنید که حداکثر جریان خروجی از فیوز با مقدار جریان برق ورودی به کولر گازی هم‌خوانی داشته باشد، زیرا اگر این مقدار کمتر یا بیشتر باشد باعث آسیب رسیدن به کولر گازی می‌شود.

 

کلام آخر

کولرهای آبی و گازی از وسایل پرمصرف به‌ویژه در فصل تابستان هستند. اگر این لوازم به‌درستی سیم‌کشی نشوند و از سیم‌های استاندارد برای آنها استفاده نشود، ممکن است باعث افزایش مصرف برق و هزینه‌های سنگین شوند. همچنین این دستگاه‌ها بسیار گران شده‌اند و باید به‌دقت نصب شوند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. در صورتی که به دنبال خرید سیم برق کولر هستید می‌توانید با مراجعه به سایت زیتون کابل، قیمت محصول مورد نظر خود را استعلام نموده و آن را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط