چطور سیم و کابل کواکسیال قطع شده را وصل کنیم؟
آنچه در این مقاله میخوانید

چطور سیم و کابل کواکسیال قطع شده را وصل کنیم؟

کابل کواکسیال یا هم‌محور نقش مهمی در انتقال اطلاعات و داده‌ها دارد. این کابل از کابل‌های پر کاربرد است و خرابی یا قطعی آن می‌تواند تاثیرات مخربی به بار بیاورد. از این رو در این مقاله به نحوه تعمیر و وصل کردن کابل کواکسیال قطع شده می‌پردازیم.

ماهواره قطع شده چکار کنم؟

قبل از هر چیز ، لازم است توضیحات مختصری در خصوص چیستی، اجزا و کاربردهای کابل کواکسیال به شما بگوییم.

چطور سیم و کابل کواکسیال قطع شده را وصل کنیم

اجزا، کاربرد و مشخصات کابل و سیم کواکسیال

سیم و کابل کواکسیال، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کابلی است که برای نصب ماهواره، تلویزیون کابلی، اینترنت و دستگاه‌های دی وی دی به کار می‌رود.

کابل کواکسیال برای انتقال داده‌های محافظت شده استفاده می‌شود و دارای دو رسانا است که هم‌محور هستند اما بین آن‌ها یک لایه‌ی عایق قرار دارد. کابل کواکسیال با نام RG – 59 یا کواکس یا نام‌های اختصاری RG – 6 معروف است.

اجزا

یک سیم فلزی هسته‌ی کابل کواکسیال را تشکیل می‌دهد که نقش رسانای آن را بازی می‌کند. هسته‌ی کابل را یک لایه غیر رسانا یا عایق برق در بر گرفته و این عایق را نیز یک تور فلزی، قیطان یا فویل احاطه کرده است.

در واقع قیطان رسانای دوم سیم محسوب می‌شود. لایه‌ی آخر جلد خارجی محافظ است که این مجموعه را در بر می‌گیرد.

موارد استفاده‌

این کابل برای حمل سیگنال‌هایی با فرکانس بالا استفاده می‌شود و طوری طراحی شده که از سیگنال‌ها در برابر تداخل‌های الکترومغناطیسی محافظت کند. از جمله کاربردهای این کابل می‌توان به کابل تلویزیون، رسانه‌های رادیویی، سیستم‌های کابل زیر دریا، دوربین‌های مدار بسته، تجهیزات ویدئویی و نرم افزارهای اترنت باند پهن اشاره کرد.

انواع  کواکسیال بر اساس کاربرد عبارتند از:

• کابل RG6: تلویزیون و ماهواره

• کابل RG11: مسافت‌های طولنی و ساختمان‌های بلند

• کابل RG59: دوربین‌های مدار بسته

• کابل RG60: تلویزیون‌هایی که کیفیت تصویر بالایی دارند

تعمیر کابل کواکسیال قطع شده

برای تعمیر و وصل کابل کواکسیال قطع شده به چه موادی احتیاج داریم؟

همیشه قطعی کابل کواکسیال به معنای نیاز به جایگزینی آن و خریدن کابل جدید نیست. شاید بتوانید با استفاده از مواد زیر خودتان کابل قطع شده یا ترک خورده را تعمیر کنید:

• چسب حرارتی

• اتصال دهنده‌ی کابل کواکسیال یا فیش پیچی

• کاتر کابر

• قلم موی رنگ

تعمیر و وصل دوباره کابل کواکسیال قطع شده : همه‌ی روش‌های ممکن

روش اول

ممکن است کابل آسیب جدی ندیده و فقط بریدگی کوچکی در آن ایجاد شده باشد. در این صورت کافی است آن را با چسب حرارتی بچسبانید.

کابل را بررسی کنید و ببینید عمق آسیب چقدر است؛ اگر فقط عایق آسیب دیده و بخش‌های داخلی سالم هستند، یک قلم موی رنگ کوچک بردارید و با آن چسب حرارتی را بر سطح آسیب دیده پخش کنید.

بعد از اینکه مطمئن شدید تمام سطح کاملاً با چسب پوشیده شده است، کابل را کنار بگذارید و صبر کنید کاملاً خشک شود.

نکته: ممکن است بخشی از کابل که به تلویزیون وصل می‌شود آسیب دیده باشد، در این صورت می‌توانید فقط همین قسمت را عوض کنید.

روش دوم

اگر کابل آسیب جدی دیده باشد، تعمیر کابل کمی طولانی‌تر خواهد بود و با یک چسب زدن به نتیجه نمی‌رسید. قبل از هر کاری باید جریان برق را قطع کنید و کابل را بکشید.

سپس با کاتر یا چاقو روکش پلاستیکی خارجی کابل را در هر دو مقطع قطع شده شکاف دهید؛ 7 میلیمتر برای طول شکاف کافی خواهد بود. غلاف عایق فلزی کابل را جدا کرده و پوشش پلاستیکی شفاف داخلی را برش بزنید و آن را از سیم اتصال خارج کنید.

حال کافی است برای برقرار مجدد اتصال، این دو سیم را به هم بپیچید. برای اینکه این دو سیم محکم به پیچیده شوند، استفاده از لحیم کاری را توصیه می‌کنیم. فراموش نکنید که طول قسمتی از سیم که لخت کرده‌اید باید 7 میلیمتر باشد.

یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که رطوبت وارد بخش‌های برش زده شده نشود. برای این منظور، گریس سیلیکون روی سرهای عایق که قطع کرده‌اید بزنید. حالا که کارتان به اتمام رسید، تمامی قسمت‌هایی را که از روکش کابل بیرون کشیده‌اید، چسب بزنید.

چطور سیم و کابل کواکسیال قطع شده را وصل کنیم؟

 

روش سوم

در این روش، پوشش یا لایه‌ی پلاستیکی بیرونی را از محلی که کابل شما قطع شده بریده و جدا کنید؛ طول برش در این مورد باید 2.5 سانتی متر باشد. در مرحله بعد باید سیم‌های مسی را که به هم بافته شده‌اند، از هم باز کنید.

دقت کنید که حتی المقدور نزدیک پلاستیک سیاه را برش بزنید. حالا فویل را از روی عایق برداشته و عایق پلاستیکی شفاف را در امتداد لبه‌ی روکش سیاه پلاستیکی برش بزنید و بیرون بکشید.

در این مورد نیز نیاز به گریس‌کاری دارید؛ مانند روش قبل، از گریس سیلیکون استفاده کنید. همانطور که گفته شد دور عایق‌ها باید درزگیری شود؛ این کار باعث افزایش عمر کابل نیز می‌شود.

حال نوبت استفاده از سیم اتصال مسی است. سیم اتصال را از سوراخ فیش وارد کرده و به سر کابل پیچ کنید. احتمالا سیم اتصال بلندتر بوده و سر آن از فیش بیرون می‌زند. سیم اتصال را کوتاه کنید تا اندازه‌ی آن با لبه‌های فیش مماس شود.

برای راحتی کارتان، توصیه می‌کنیم سیم اتصال را با زاویه‌ی 45 درجه برش بزنید؛ به این ترتیب سیم اتصال راحت‌تر وارد پورت‌های کواکسیال می‌شود.

حال نوبت به مرحله‌ی آخر یعنی چسب کاری می‌رسد. محل اتصال کابل و فیش را چسب برق بزنید تا هم اتصال محکم بماند هم مانع نفوذ رطوبت به آن شوید.

سوالات متداول کابل کواکسیال قطع شده


1- علت نداشتن قدرت و کیفیت سیگنال در ماهواره چیست؟

علت نداشتن قدرت و کیفیت سیگنال در ماهواره می تواند مربوط به مشکلات منبع تغذیه باشد. برای افزایش کیفیت سیگنال در صورتی که در مدار تغذیه از خازن صافی استفاده نشده ، یک عدد خازن صافی 10 میکرو 400 ولت به منبع تغذیه اضافه کنید و به جای خازن های 100uf از خازن های 200uf و به جای خازن 1000uf از خارن 1500uf استفاده کنید.

2- نحوه بستن سیم آنتن ماهواره چگونه است؟

در ابتدا شما باید پیچ ها را باز کنید. کابل افشانه را در حلقه بزرگتر قرار دهید و قسمت مغزی یا مسی را در حلقه کوچک تر قرار دهید. در نهایت شما می توانید نسبت به بستن پیچ ها اقدام نمایید. دوباره برد را در جعبه آنتن قرار دهید و درب آن را ببندید.

3- نحوه تعمیر و وصل دوباره کابل کواکسیال قطع شده چگونه است؟

روش اول: ممکن است کابل آسیب جدی ندیده و فقط بریدگی کوچکی در آن ایجاد شده باشد. در این صورت کافی است آن را با چسب حرارتی بچسبانید.

روش دوم: اگر کابل آسیب جدی دیده باشد، تعمیر کابل کمی طولانی‌تر خواهد بود و با یک چسب زدن به نتیجه نمی‌رسید. قبل از هر کاری باید جریان برق را قطع کنید و کابل را بکشید.

روش سوم: در این روش، پوشش یا لایه‌ی پلاستیکی بیرونی را از محلی که کابل شما قطع شده بریده و جدا کنید؛ طول برش در این مورد باید 2.5 سانتی متر باشد. در مرحله بعد باید سیم‌های مسی را که به هم بافته شده‌اند، از هم باز کنید.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط