انواع کابل برق سه پین
آنچه در این مقاله میخوانید

انواع کابل برق سه پین

برای اتصال لوازم‌خانگی و الکترونیکی به برق باید از کابل‌های مخصوص استفاده کرد. کابل‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید امنیت لازم را داشته باشند.

با توجه به مصرف دستگاه الکتریکی، ضخامت کابل‌ها نیز متفاوت است. به همین علت مدل‌های مختلفی از کابل را در بازار می‌بینید که ممکن است هر کدام بر روی دستگاه خاصی سوار شوند. یکی از کابل‌هایی که در برخی از سیستم‌ها استفاده می‌شود، کابل برق سه پین است.


برای خرید کابل برق از زیتون کابل کلیک کنید


کابل برق 3 پین چیست؟

هر کابل برق دارای دو سر است که یک سر آن به پریز برق و سر دیگر آن به سیستم تغذیه شونده متصل می‌شود. سیستم‌هایی که دائم باید به برق متصل باشند، معمولاً سیم‌کشی داخلی کاملی دارند و ممکن است کابل متصل به برق آن‌ها قابلت جدا شدن راحت از دستگاه را نداشته باشد؛ اما برخی دیگر با یک سر پین دار به دستگاه وصل می‌شوند که بسته به نوع سیستم می‌تواند دو پین یا سه پین باشد.

 

کابل برق سه پین

کابل برق 3 پین همان‌طور که از نامش پیداست در قسمتی که به دستگاه متصل می‌شود، دارای سه پین است که این پین‌ها، با پی‌وی‌سی یا پلاستیک فشرده عایق شده‌اند. این پین‌ها کار انتقال الکتریسیته را از پریز برق به دستگاه انجام می‌دهد.

ساختار کابل برق 3 پین چگونه است

اگر نگاهی به کابل برق 3 پین بیندازید، می‌توانید تفاوت اصلی آن را در پین‌ها و ضخامت آن ببینید. این نوع کابل از یک دوشاخه که به برق متصل می‌شود و سر دیگری که پین‌ها را در خود جای داده است تشکیل می‌شود.

کابل از سه رشته سیم تشکیل شده است که پس از متصل شدن به دستگاه، کار انتقال نیروی برق را به صورت ایمن انجام می‌دهد. پین‌ها از جنس مس یا آلومینیوم هستند و به عنوان ‌هادی برق عمل می‌کنند. اطراف هر پین با محیط و دو پین دیگر توسط یک عایق کامل، احاطه شده است تا اتصال یا انتقال الکتریسیته سبب اتصال غیر مجاز نشود.

بیشتر بخوانید: کابل برق کامپیوتر

انواع کابل برق 3 پین

کابل‌های برق در انواع مختلفی وجود دارند و هنگام استفاده از آن‌ها باید دقت داشته باشید که کابل مناسب با دستگاه به آن متصل شود. اگر ولتاژ عبوری از کابل بیش از میزانی باشد که برای آن قابل تحمل است، امکان آتش‌سوزی و ذوب شدن کابل وجود دارد.

کابل برق 3 پین در انواع c13,c14 وجود دارند که هر کدام بسته به نوع سیستم به آن متصل می‌شوند. میزان شار عبوری از هر کابل متفاوت است. علاوه بر این، کابل‌های 3 پین از نظر ضخامت و طول نیز با هم تفاوت دارند.

کابل برق 3 پین چه کاربردی دارد؟

کابل 3 پین برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین استفاده از این کابل‌ها برای اتصال به آداپتور لپ‌تاپ، سیستم‌های رایانه خانگی و لوازمی است که نیاز به مصرف برق بالا و مداوم دارند.

همچنین دستگاه‌هایی مانند ماشین لباسشویی، ظرف‌شویی، ماکروویو و ... نیز ممکن است از این کابل‌ها استفاده کنند. سیستم برق‌کشی در لوازم‌خانگی پرمصرف به گونه‌ای است که اتصال کابل 3 پین به آن می‌تواند نیاز جریان مورد نظر را تأمین کند.

کاربرد کابل برق سه پین

کابل 3 پین برای اکثر لوازم‌خانگی و سیستم‌های صوتی و تصویری کاربرد دارد. البته باید دقت داشته باشید که هر کابل سه پینی را برای هر دستگاهی استفاده نکنید و هنگام خرید کابل، از فروشنده در این مورد اطلاعات کسب کنید.

کابل برق 3 پین چگونه کار می‌کند؟

قسمتی از کابل که دوشاخه است به برق شهری و سر دیگر آن به دستگاه تغذیه شونده متصل می‌شود. هنگامی که کابل برق 3 پین به سیستم پریز متصل می‌شود، جریان انرژی الکتریکی در آن برقرار خواهد شد و برق به دستگاه هدایت می‌شود.

قسمت‌های رسانا با برقراری جریان الکتریسیته در خود، این جریان را هدایت می‌کنند و هنگامی که سیستم روشن می‌شود، با مصرف برق، دستگاه از برق تغذیه می‌کند.

همان‌طور که گفته شد هر دستگاهی شار الکتریکی خاصی نیاز دارد که توسط ترانس یا فیوزهای موجود در محل اتصال کابل و سیستم، تنظیم می‌شود. هر چه این شار الکتریکی بیشتر باشد باید از کابل‌های قدرتمندتر با تحمل بالاتر استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

کابل برق انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کابل 3 پین است و برای سیستم‌هایی با مصرف برق متوسط و بالا استفاده می‌شود. با توجه به این که هر سیستم به شار الکتریکی خاصی نیاز دارد، بهتر است هنگام خرید کابل برای آن، در این اطلاعات کسب کنید.

کابل 3 پین دارای 3 شاخه رسانا است که توسط عایق از همدیگر جدا شده‌اند و کار هدایت الکتریسیته را با سهمی تقریباً مساوی انجام می‌دهند. به همین علت نسبت به کابل 2 پین، کارایی بهتری دارند و احتمال آسیب به کابل و سیستم به مراتب کاهش می‌یابد.

کابل برق 3 پین دارای سه شاخه‌ی رسانا از جنس آلومینیوم یا مس است. اطراف هر شاخه با عایقی از جنس پی‌وی‌سی یا پلاستیک فشرده پوشیده می‌شود تا هدایت در مسیری مشخص و بدون آسیب به محیط و دستگاه صورت گیرد.

انواع کابل سه پین c13, c14 با ضخامت و طول متفاوتی در بازار وجود دارند که هر کدام برای سیستم‌های خاصی استفاده می‌شوند.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط