کابل شیلد دار چیست و انواع آن کدام است؟
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل شیلد دار چیست و انواع آن کدام است؟

کابل شیلد دار به کابلی گفته می‌شود که دارای لایه‌ی محافظ داخلی باشد. این نوع کابل می‌تواند اطلاعات جاری در کابل را در برابر تداخلات الکتریکی (نویزها) و فشارهای مکانیکی محافظت کند.

این نوع کابل‌ها هم برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ و هم برای تبادل سیگنال‌های دیجیتال کاربرد دارند.

از انواع کابل شیلد دار می توان به کابل افشان شیلد دار ، کابل شیلد دار صوتی، کابل شیلد دار بافته و ... اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

کابل شیلد دار چیست

در مدارات کنترل و فرمان اگر از کابل‌های شیلد دار استفاده نشود، به علت وجود نویز سیگنال‌ها دستخوش تغییر می‌شوند و در نتیجه پارامترها به درستی منتقل نخواهند شد. در این صورت در سیگنال‌های دریافتی خطا مشاهده خواهد شد.

شیلدها انواع مختلفی دارند كه براساس شرایط كار برای هر كابل طراحی و استفاده می‌شوند. از شیلد در كابل‌های برق فشار متوسط و قوی نیز استفاده می‌گردد كه جریان‌های نشتی و ولتاژ القائی را به زمین برمی‌گردانند.

شیلد استاتیک

شیلد استاتیک جهت جلوگیری از ایجاد نویز در دسته‌ای از کابل‌ها یا در کابل تابیده شده استفاده می‌شود كه دارای یک لایه پلی استر، یک سیم ارت مسی قلع اندود و یک لایه آلومینیم (فویل) است.

در بعضی موارد برای ایجاد حفاظ بیشتر، روی شیلد نیز از یک نوار پلی استر استفاده می‌کنند . با وصل کردن سیم‌های ارت به زمین، میدان‌های الکترو‌مغناطیسی ایجاد شده نمی‌تواند روی بخش شیلد دار کابل اثر بگذارد.

سیم شیلد

سیم شیلد برای اتصال کابل‌های Coaxial استفاده می‌شود. این نوع سیم‌ها برای سیگنال‌های RF، آنتن‌های رادیوهای غیر حرفه‌ایی، اتصال کابل‌های کواکسیال تک هادی، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال ویدئویی داخلی و دستگاه‌های تست الکتریکی کاربرد دارند. همچنین سیم شیلد برای فرکانس‌های بالای 4 و 2 گیگاهرتز مناسب است.

در چه مکان هایی باید از کابل شیلد استفاده شود؟

کابل شیلد دار در مکان‌‌هایی استفاده می‌شود که نویز وجود دارد؛ به عنوان مثال اطراف دکل‌های مخابراتی و ارتباطی که کابل‌ها در معرض بار الکتریکی قرار دارند و یا شدت امواج الکترومغناطیس بالا است.

بدین ترتیب استفاده از کابل‌های شیلد دار در ساختمان‌های عادی (مسکونی) لزومی ندارد. هرچند استفاده از این نوع کابل در ساختمان‌های عادی موجب جلوگیری از بروز نویز در آینده می‌شود.

به همین علت است که در ساختمان‌های جدید کابل شیلد دار به کار گرفته می‌شود. به‌طور‌کلی از کابل شیلد دار در هر مکانی که نویز وجود داشته باشد قابل استفاده است.

کابل شیلد دار

کابل شیلد برای چه اهدافی استفاده می شود؟

کابل شیلد دار در سیستم‌های شبکه‌های کامپیوتری، کابل‌های انتقال تصویر، سیستم‌های امنیتی و حتی برق‌رسانی استفاده می‌شود.

کابل شیلد دار، دو کاربرد کلی دارد: قطع کامل میدان‌های الکترواستاتیک که باعث ایجاد نویز و قطعی سیگنال می‌شوند و قطع RF. شایان توجه است که کابل شیلد دار تاثیر کمی در بهبود نویز القا شده به صورت مغناطیسی دارد اما در صورت استفاده از آن در انتقال تصویر، می‌تواند نویزها را کاملا گرفته و تصویر را بدون نویز نمایش دهد.

از کابل شیلد دار استفاده‌های گوناگونی می‌شود؛ به عنوان مثال کابل شیلد دار در شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های کامپیوتری، شبکه‌های انتقال تصویر مانند دوربین های مدار بسته و... کاربرد دارد.

اگر در سیم‌کشی و اتصالات دیتای شبکه‌های مخابراتی از سیم عادی استفاده شود، از ورود نویز به سیم جلوگیری نخواهد شد و این امر موجب تداخل در ارتباط شده و با افت کارایی شبکه و انتقال ارتباط رو به رو می‌شویم.

همچنین در صورت استفاده از سیم و کابل عادی در دوربین‌های مدار بسته (در مکان‌هایی که نویز و امواج الکترومغناطیسی زیاد است) موجب می‌شود که حتی تصاویر ضبط شده هم نویز داشته باشند و در این صورت ممکن است تصاویر قابل استفاده نباشند.

استفاده از کابل عادی در این مواقع حتی باعث قطعی ارتباط در شبکه دوربین‌های مدار بسته می‌شود؛ لذا برای جلوگیری از این مشکلات ضروری است به جای کابل عادی از کابل شیلد دار استفاده شود.

کابل شیلد دار صوتی

کابل شیلد دار صوتی یکی از پرکاربرد‌ترین محصولات در زمینه‌ی تولید وسایل الکتریکی است. عملکرد کلی این کابل انتقال امواج صوتی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر است.

همچنین از کابل شیلد دار صوتی انتظار می‌رود که هرگونه سر و صدای ناخواسته و نویز را، در حین انتقال امواج صوتی، حذف کند. در هنگام خرید کابل، میزان کاهش نویز یکی از اساسی‌ترین و تعیین کننده‌ترین عوامل است.

کابل‌های شیلد دار صوتی سه نوع اصلی دارند:

کابل شیلد دار بافته:

در این نوع کابل با پوشاندن هادی اصلی توسط رشته مس‌های بافته اطراف آن، از هادی اصلی انتقال دهنده‌ی سیگنال محافظت می‌شود. پوشش این کابل‌ها از کمتر از 50 درصد تا حدود 97 درصد متغیر بوده و بسیار کارآمد و مناسب است. دو مشکل اصلی کابل‌های شیلد دار بافته، هزینه‌ی بالا و انعطاف‌پذیری پایین آن‌ها هستند.

کابل شیلد دار چیست

کابل شیلد دار خدماتی:

نحوه‌ی ساخت این نوع کابل مانند کابل شیلد دار بافته است اما در این کابل یک لایه‌ی مسطح از رشته‌های مسی در اطراف هادی اصلی انتقال دهنده‌ی سیگنال بخ صورت هم جهت قرار می‌گیرد. این نوع کابل نسبت به کابل شیلد دار بافته انعطاف پذیری بالاتری دارد اما قابلیت محافظت پایین‌تری نسبت به آن دارد.

کابل شیلد دار فویلی:

این نوع کابل محافظت پوششی با میزان صد در صد را دارد. این پوشش قوی، با قرار دادن نوعی پلی استر به نام مایلار در کنار یک فویل آلومینیومی پوشیده شده با آبکاری مس، به دست می‌آید.

این کابل‌ها بسیار سبک و ارزان قیمت هستند، اما لایه‌ی مسی موجود در آن‌ها از انعطاف پذیری‌شان می‌کاهد؛ در نتیجه کابل‌های شیلد دار فویلی در صورت خم شدن مکرر پوشش خود را از دست می‌دهند.

کابل شیلد دار تلفن

کابل‌های شیلد دار تلفن زیر مجموعه‌ای از کابل‌های مخابراتی هستند. کابل‌های تلفن در عصر ارتباطات از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. همچنین کابل‌های مخابراتی به دلیل گسترش عظیم ارتباطات تلفنی، نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند.

تمامی انسان‌ها، از کاربران تلفن ثابت تا کاربران داخلی یک شرکت یا سازمان، برای تماس‌های تلفنی با کابل‌های مخابراتی سر و کار دارند.

کابل‌های تلفن به دو دسته تقسیم می‌شوند:

-  کابل‌های تلفن زمینی (در بیرون از ساختمان)

-  کابل‌های تلفن هوایی (در داخل ساختمان)

جنس رسانا در این دو نوع کابل یکسان بوده و پوشش خارجی و عایق کابل است که اهمیت دارد. کابل‌های تلفن شیلد دار با محافظت بالایی که دارند، در جاهایی که به ارتباط امن و محافظت بشدید احتیاج داریم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال یک کابل با شیلد آلومینیومی و مقاوم در برابر اشعه‌ی UV که توانایی تحمل حداکثر ولتاژ 225 ولت را دارد، برای استفاده در بیرون یک ساختمان بسیار کاربردی است و میزان محافظت آن در سطح بالایی قرار دارد.

قیمت کابل شیلد دار

قیمت کابل شیلد دار هم براساس مرغوبیت و میزان ضخامت آن تعیین می‌شود. هر چقدر ضخامت بیشتر و کیفیت بهتر باشد، هزینه و قیمت کابل شیلد دار نیز بالاتر خواهد بود.

کامل ترین لیست قیمت کابل برق به روز رسانی شده را در سایت زیتون مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط