تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

کابل‌های برق نقش حائز اهمیتی را در انتقال جریان الکتریسیته ایفا می‌کنند و از قرار گرفتن چندین رشته سیم باریک در کنار یکدیگر تشکیل می‌شوند. امروزه کابل‌های برق در صنایع و محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل باید از ایمنی کافی برخوردار باشند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری نمایند.

کابل آرموردار (Armoured Cable) یکی از رایج‌ترین انواع کابل برق است که با نام‌های دیگری همچون کابل زره‌ دار یا کابل قدرت مسلح نیز شناخته می‌شود.

کابل آرمور دارای یک لایه محافظتی اضافی است که آن را در برابر آسیب‌های احتمالی همچون بریدگی و یا ساییدگی مقاوم می‌سازد. این لایه محافظتی در واقع طول عمر کابل را افزایش می‌دهد و در نتیجه موجب بهبود عملکرد و ایمنی آن می‌شود. کابل بدون آرمور (Unarmoured Cable) نقطه مقابل کابل آرموردار است که دارای لایه محافظ نبوده و در برابر آسیب‌های مکانیکی و فشارهای الکتریکی، مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد. در ادامه این مقاله همه آنچه که باید درباره کابل آرموردار و تفاوت آن با کابل بدون آرمور بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.


جهت مشاهده انواع سیم و کابل برق زیتون کابل کلیک کنید


کابل آرموردار

کابل آرموردار چیست؟

کلمه آرمور (Armour) در لغت به معنای «زره» یا «سلاح» است و کابل آرموردار نیز به نوعی کابل الکتریکی اشاره دارد که با آرموری از سیم آلومینیوم و یا سیم فولادی ساخته شده باشد. آرمور اصولا در زیر روکش کابل قرار می‌گیرد و به عنوان یک لایه محافظ بسیار قوی عمل می‌کند که از قدرت هادی بالایی برخوردار است.

بنابراین کابل آرمور دار در مقایسه با سایر کابل‌ها دارای یک لایه اضافی و تقویت شده در قسمت بیرونی است که از هسته کابل محافظت کرده و آن را در مقابل آسیب‌هایی همچون قطع شدن و یا ساییدگی مصون نگه می‌دارد. آرمور در واقع لایه‌ای از نوارهای فلزی (معمولا فولادی) و یا سیم‌هایی قابل انعطاف است که خارجی‌ترین لایه فلزی کابل را تشکیل می‌دهد. خود لایه آرمور نیز با یک پوشش محافظتی پلاستیکی در برابر ساییدگی و خوردگی پوشانده می‌شود.

اگر بخواهیم ساختار ظاهری لایه آرمور در کابل‌های آرموردار را توصیف کنیم باید بگوییم که آرمور یک لایه شیاردار است که از فلزهای نازک به همراه لایه ضد آب ساخته شده است. ژاکت بیرونی کابل که معمولا از جنس پلاستیک است نیز دارای خاصیت ضد جوندگی و مقاوم در برابر ساییدگی و خورگی بوده و از آرمور کابل محافظت می‌کند.

کاربرد کابل آرموردار

کاربرد کابل آرموردار

کابل های آرموردار به دلیل دارا بودن مقاومت بالا اغلب در مکان‌هایی که در معرض خطر ساییدگی و ضرب خوردگی قرار دارند به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین جهت کابل آرموردار در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد بسیاری داشته و یکی از بهترین گزینه‌ها برای محیط‌های پرخطر محسوب می‌شود.

در مناطق پر گردوغبار، مرطوب، روغنی و یا مکان‌هایی که در معرض خطر جوندگان قرار دارند نیز از کابل آرموردار استفاده می‌شود تا با لایه محافظتی خود بتواند از رشته‌های باریک سیم محافظت کرده و عملکرد صحیح و مناسب آنها را تضمین کند.

کابل‌های آرموردار در محیط‌های دیگری همچون تاسیسات داخلی و خارجی ساختمان‌ها نیز به صورت نصب زیر زمینی و یا درون داکت و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کابل آرموردار همچنین به عنوان کابل های زیردریایی به منظور محافظت از کابل‌ها در برابر صدمات احتمالی ناشی ازکشتی‌های ماهیگیری نیز استفاده می‌شود.

بنابراین کاربرد کابل آرموردار بسیار گسترده است و در محیط‌های پرخطر و محیط‌هایی که به محافظت مکانیکی زیادی نیاز دارند، انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور

اصلی‌ترین تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور در کاربرد و ساختار درونی آنها خلاصه می‌شود. کابل بدون آرمور برخلاف کابل آرموردار دارای لایه محافظتی اضافه نبوده و در برابر فشار و آسیب‌های احتمالی، مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های پر خطر و محیط‌هایی که در آنها حیوانات و جانوران جونده وجود دارند، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

در مقابل کابل آرموردار به دلیل مقامت و استحکام بالا در انواع محیط‌های خشن و پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت بروز حوادث احتمالی نیز اختلالی در عملکرد آن به وجود نمی‌آید.

انواع کابل آرموردار برق

کابل آرموردار برق دارای انواع بسیاری است که هر یک از آنها قادر به تحمل فشار مشخصی هستند. رایج‌ترین انواع کابل آرموردار که در محیط‌‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل:

انواع کابل آرموردار برق

کابل آرمور سیم افشان یا بافت سیمی (Wire Braid Armour)

از این نوع کابل آرمور در محیط‌هایی استفاده می‌شود که به محافظت نسبتا کمی نیاز دارند. کابل آرمور بافت سیمی تقریبا شبیه به یک بافت فیبری نازک است که به عنوان پوشش بیرونی و به صورت مستقیم بر روی کابل قرار می‌گیرد.

کابل آرمور سیم فولادی

کابل آرمور سیم فولادی (Steel Wire Armour یا به اختصار SWA)

کابل‌های SWA به عنوان منبع تغذیه طراحی شده‌اند که دارای پوششی سفت و سخت هستند و در مقابل نیروهای مکانیکی خارجی و کشش‌های گسترده، مقاومت بسیار بالایی دارند. این کابل‌ها به دلیل مقاومت بالا همچنین می‌توانند به صورت مستقیم در زمین مدفون شوند.

کابل آرمور نوار فولادی

کابل آرمور نوار فولادی ( Steel Tape Armoured Cable یا به اختصار STA)

این کابل‌ها عموما در کابل‌هایی با فشار متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل STA قابلیت تحمل نیروهای مکانیکی خارجی را دارد اما قادر به تحمل نیروی کششی زیاد نیستند.

کابل آرمور آلومینیمی

کابل آرمور آلومینیومی (Aluminum Wire Armoured Cable یا به اختصار AWA)

کابل های آلومینیومی در شبکه‌های برق ، تاسیسات زیرزمینی ، تاسیسات درونی و بیرونی ساختمان و همچنین کابل های کنترل قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت شیلد و آرمور

در دسته بندی انواع مختلف کابل‌ها، نوع پرکاربرد دیگری نیز وجود دارد که به آن کابل شیلددار گفته می‌شود. افراد بسیاری کابل شیلددار را با کابل آرمور دار اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند که این دو کابل دارای ساختار یکسانی هستند. در صورتی که چنین نیست و کابل شیلددار به کابلی اشاره دارد که در سیستم‌های شبکه کامپیوتری، سیستم‌های امنیتی، برق رسانی و کابل‌های انتقال تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای یک لایه محافظ درونی است.

کابل شیلددار قادر است از اطلاعات کابل در مقابل فشارهای الکتریکی محافظت کند و برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ و همچنین سیگنال‌های دیجیتال کاربرد گسترده‌ای دارد. در حالی که کابل‌های آرموردار در محیط‌های پرخطر و به منظور افزایش مقاومت و طول عمر کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای ساختار قوی‌تری نسبت به شیلد هستند. بنابراین تفاوت شیلد و آمور را می‌توان در ساختار و کاربرد آنها در محیط‌های مختلف خلاصه کنیم.

سخن پایانی

کابل آرموردار یکی از انواع رایج و پرکاربرد کابل است که دارای یک لایه محافظتی مستحکم بوده و عمر مفید کابل را افزایش می‌دهد. لایه محافظتی کابل آرمور آن را در مقابل آسیب‌های فیزیکی مقاوم می‌سازد و در محیط‌های پرخطر و خشن، عملکرد صحیح آن را تضمین می‌کند. از این نوع کابل به صورت گسترده در تاسیسات داخلی و خارجی ساختمانی و کابل‌های زیر زمینی استفاده می‌شود؛ زیرا دارای خاصیت ضد آب بوده و در مقابل ساییدگی و حیوانات جونده بسیار مقاوم است.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط