کابل برق سه فاز
آنچه در این مقاله میخوانید

کابل برق سه فاز

تولید و توزیع برق یکی از زیرساخت‌های اصلی زندگی مردم و صنعت هر کشوری است. اما انرژی برق چگونه به ما می‌رسد و از چه ابزاری برای انتقال جریان برق استفاده می‌شود؟

کابل برق سه فاز یکی از مهمترین ابزارهای انتقال برق است که به وفور توسط نیروگاه‌های برق و شبکه توزیع آن استفاده می‌شود. در این مقاله در مورد این نوع کابل صحبت خواهیم کرد.


خرید انواع کابل انعطاف پذیر و کابل قدرت از زیتون کابل


کابل برق سه فاز چیست؟

در صنعت برق، فاز به توزیع بار جریان اشاره دارد. برق سه‌فاز یک نوع رایج از جریان برق متناوب است که در تولید، انتقال و توزیع برق کاربرد دارد. کابل برق سه فاز یک نوع سیم است که برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. کابل سه فاز رایج‌ترین روشی است که توسط شبکه‌های الکتریکی در سراسر جهان برای انتقال جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کابل برق سه فاز بیشتر در کارخانه‌های تولیدی و صنعتی استفاده می‌شود. این کابل برای تأمین جریان برق دستگاه‌های پرمصرف مانند پمپ، الکتروموتورها، ماشین‌آلات صنعتی و تمام دستگاه‌هایی که به منبع برق سه‌فاز نیاز دارند کاربرد دارد. البته کاربرد کابل سه فاز فقط در صنایع بزرگ نیست. ساختمان‌های امروزی هم به دلیل وجود آسانسور و پمپ آب برای آب‌رسانی به طبقات بالا از کابل سه فاز استفاده می‌کنند.

کابل برق سه فاز دارای چند سیم است؟

کابل برق سه فاز معمولاً به‌صورت سه رشته، چهار رشته و پنج رشته در بازار موجود است. کابل سه رشته از سه رشته سیم فاز ۱، فاز ۲ و فاز ۳ تشکیل می‌شود. کابل چهار رشته علاوه بر سه فاز یک رشته سیم نول و یا سیم ارت (اتصال به زمین) دارد.

کابل پنج رشته هم تمام این رشته سیم‌ها یعنی فاز۱، فاز ۲، فاز۳، نول و ارت را دارد. کابل برق سه فاز استاندارد تا ۳۸۰ ولت ولتاژ و توان را از خود عبور می‌دهد. برای خرید کابل برق سه فاز باید به ولتاژ مورد نیاز دستگاهتان دقت کنید و با توجه به آن کابل مناسبی را بخرید.

کابل برق سه فاز مسی ۳ رشته

کابل برق سه فاز و تک فاز چه تفاوتی باهم دارند؟

کابل برق تک فاز از یک رشته سیم فاز تشکیل شده است، در صورتی‌که کابل برق سه فاز از سه تا پنج رشته سیم تشکیل می‌شود.

در منازل مسکونی معمولاً از کابل برق تک فاز استفاده می‌کنند زیرا خانه‌ها به مصارف جریان کمتری نیاز دارند. در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مختلف از کابل برق سه فاز استفاده می‌شود، زیرا بیشتر دستگاه‌ها پرمصرف هستند و جریان بیشتری مصرف می‌کنند.

البته همان‌طور که اشاره کردیم ممکن است از برق سه فاز در ساختمان‌ها برای آسانسور و پمپ آب هم استفاده شود. یکی دیگر از تفاوت‌های کابل برق سه فاز و تک فاز در میزان توان انتقالی آن‌ها است. برق سه فاز، بار با توان بالاتر را بهتر انتقال می‌دهد، اما برق تک فاز بیشتر برای انتقال بار با توان پایین‌تر مانند روشنایی و گرمایش کاربرد دارد.

ولتاژی که کابل سه فاز عبور می‌دهد حدود 380 ولت و ولتاژی که کابل تک فاز عبور می‌دهد تقریباً 220 ولت است. کابل سه فاز در مکان‌هایی که مصرف برق خیلی زیاد است تا 500 کیلوولت و بالاتر را هم می‌تواند از خود عبور دهد.

کابل برق سه فاز آلومینیومی

بیشتر بخوانید: رنگ بندی کابل شبکه

انواع سایز کابل برق سه فاز

پیش‌تر در مقاله‌ای از زیتون کابل به معرفی انواع سایز کابل برق پرداختیم. کابل برق سه فاز در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. سایز این کابل‌ها هم با توجه به کاربردی که دارند مشخص می‌شود. در هنگام خرید کابل سه فاز باید به موارد مصرف خود توجه داشته باشید و اگر نمی‌دانید چه سایز سیمی برای شما مناسب است باید با یک فرد متخصص مشورت کنید. به‌طورکلی کابل برق سه فاز در سایزهای زیر و برای مصارف گوناگون تولید می‌شود:

  • کابل‌های سه رشته سه فاز در اندازه‌های: 1.5×3، 2.5×3، 4×3، 6×3، 10×3، 16×3، 25×3، 35×3، 50×3، 70×3 و 95×3؛
  • کابل‌های چهار رشته سه فاز در اندازه‌های: 1.5×4، 2.5×4، 4×4، 6×4، 10×4، 16×4 و 25×4؛
  • کابل‌های پنج رشته سه فاز در اندازه‌های: 1.5×5، 2.5×5، 4×5، 6×5، 10×5، 16×5 و 25×5؛
  • کابل‌های هوایی فشار ضعیف سه فاز در اندازه‌های: 16+16+25+25×3، 25+25+35+35×3، 25+25+50+50×3، 25+25+70+70×3، 25+25+95+95×3 و 25+25+120+120×3؛

کاربرد کابل برق سه فاز

هر نوع کابل برق سه فاز در سایزهای مختلف برای یک مصرف خاص تولید می‌شوند. سعی کنید کابل را بر اساس نوع مصرف خود انتخاب کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید. این کابل‌ها کاربردهای فراوانی دارند که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تأمین برق و انتقال جریان برق به مجتمع‌های تجاری و مسکونی
  • تأمین و انتقال برق به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی کوچک و بزرگ
  • انتقال و توزیع برق بین شهرها، شهرستان‌ها و روستاها
  • تأمین برق تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
  • تأمین برق پمپ‌های آب کشاورزی و ساختمانی

مزایای کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز یکی از کارآمدترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های انتقال برق است. برق سه فاز نسبت به برق تک فاز مزایای بیشتری دارد و به همین دلیل هم کابل برق سه فاز بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. مثلاً به‌جای استفاده از ۳ رشته سیم تک فاز می‌توانید از 1 کابل سه فاز استفاده کنید. به‌این‌ترتیب در هزینه و انرژی صرفه‌جویی می‌شود. توان تولیدشده در برق سه فاز یکنواخت‌تر است و اعوجاج و نویز آن هم کاهش می‌یابد.

مزیت اصلی برق سه فاز با برق تک فاز این است که برق سه فاز یک توان ثابت را برای مصرف‌کننده به‌صورت دائم تأمین می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر حتی توان لحظه‌ای آن نیز ثابت است و نسبت به زمان تغییر نمی‌کند. درحالی‌که توان برق تک فاز در طول زمان تغییر می‌کند و ثابت نیست. به همین دلیل ممکن است به وسایل برقی آسیب وارد شود.

البته سیم‌کشی با کابل برق سه فاز کمی سخت است و به همین دلیل بهتر است برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید.

قیمت کابل برق سه فاز

قیمت کابل برق سه‌فاز با توجه به فلز به‌کار رفته در آن نوسان دارد. به ‌طور کلی چند عامل در تعیین قیمت کابل برق سه فاز دخیل هستند از جمله:

  • نوع کابل برق سه فاز
  • متراژ کابل برق
  • کیفیت
  • نوع روکش کابل
  • برند کابل
  • فلز به‌کاررفته در کابل و مقدار آن

سوالات متداول کابل برق سه فاز

1- کابل برق سه فاز چند رشته دارد؟

کابل برق سه فاز معمولاً به‌صورت سه رشته، چهار رشته و پنج رشته در بازار موجود است. کابل سه رشته از سه رشته سیم فاز ۱، فاز ۲ و فاز ۳ تشکیل می‌شود. کابل چهار رشته علاوه بر سه فاز یک رشته سیم نول و یا سیم ارت (اتصال به زمین) دارد. کابل پنج رشته هم تمام این رشته سیم‌ها یعنی فاز۱، فاز ۲، فاز۳، نول و ارت را دارد.

2- تفاوت کابل برق سه فاز و تک فاز چیست؟

کابل برق تک فاز از یک رشته سیم فاز تشکیل شده است، در صورتی‌که کابل برق سه فاز از سه تا پنج رشته سیم تشکیل می‌شود.

دیدگاه‌ها
نام
ایمیل
نظر

محصولات زیتون

مقالات مرتبط